artikelen over geschiedenis didactiek
Grenzen tussen fictie en ‘ernstige’ wetenschap?
Adrian Goldsworthy
1. Vindolanda. (Historische thriller), Amsterdam,
Meulenhoff, 2023 (origineel Engels 2017), 430 blz.
-Nederlandse vertaling: Joost van der Meer & William
Oostendorp – ook als e-boek.
2. Mare Liberum, 2023 (2018), 352 blz. – ook als e-boek.
3. Brigantia, (2024) , 400 blz - ook als e-boek.
Inhoud
Grenzen tussen fictie en ‘ernstige’ wetenschap?
Fictie is soms beter geschikt
om de werkelijkheid te vatten dan non-fictie. (Ilja Leonard Pfeijffer) |
Literatuur en historiografie zijn verwante muzen.
George Macauly Trevelyan, voormalig hoogleraar moderne
geschiedenis in Cambridge, schreef dat de beste
historicus degene is die kennis van het bewijsmateriaal
combineert met "het grootste intellect, het warmste
menselijke medeleven en de grootste verbeeldingskracht."
De laatste twee eigenschappen zijn ook voor een
romanschrijver onontbeerlijk. Trevelyan achtte het even
onontbeerlijk dat de historicus schreef, niet voor
specialisten, doch voor een groot publiek, omdat hij
wist dat je voor het publiek duidelijk moet zijn en
interessant. Dat zijn de twee criteria die bepalen of
iemand goed schrijft. Met het idee dat alleen fiction
tot de literatuur behoort was hij het apert oneens.
Illustratie 2024:
Goldsworthy
Eindelijk treffen wij een gerenommeerd academische
historicus, die aan Trevelyans criteria voldoet. Adrian
Goldsworthy is een begrip op het gebied van Romeinse
geschiedenis, zowat dé internationaal erkende expert
voor militaire geschiedenis. En vermoedelijk ook
internationaal de grootste bestsellerverkoper van
vuistdikke kanjers naslagwerken over dit onderwerp,
non-fiction dus. Even snuisteren in mijn eigen digitale
bibliotheek leverde acht non-fictie werken op van zijn
hand.
Dat hij sinds kort ook historische romans - dus fictie -
schreef over zijn vertrouwde en geliefde onderwerp, wist
ik niet.
De Nederlandse classicus en romanschrijver Ilja Leonard
Pfeijffer maakte de tegengestelde beweging. Pfeijffer
won met zijn fenomenale en omvangrijke roman Alkibiades
de Boon Fictie & Non-fictie 2024, zowel de juryprijs als
de publieksprijs. Het boek wordt unaniem geprezen als
zijn magnum opus, de revelatie van het jaar 2023, meer
non-fictie dan historische roman. (Zie de
recensie
op
Histoforum).
Teug naar Goldsworthy. Hij schreef onder meer een werk
over de Wal van Hadrianus (Groot-Brittannië) en de
opgravingen in het castrum Vindolanda, dicht bij die
Muur *, opgravingen die hij al jaren op
de voet volgt. Hier was lange tijd een cohorte Eburonen
en Bataafse hulptroepen gelegerd – zoals ik decennia
geleden ontmoette in Sutcliffs befaamde, ook verfilmde
De Adelaar van het Negende.
*Goldsworthy, A., De Muur van
Hadrianus. De Romeinse Limes in Groot-Brittannië,
Utrecht, Omniboek, 2018.
Met Sutcliff startte onze belangstelling voorgoed. En
permanent. Ook al zijn ondertussen uit bronnen en
archeologie correcties aangebracht bij de informatie
waarop haar inspirerende roman stoelde (zie onderaan bij
Meer weten).
Toen ik dan decennia later met mijn familie onder
begeleiding van Schotse vrienden eindelijk gedurende
twee dagen een deel van de Muur kon afwandelen, waren in
Vindolanda reeds de beroemde tabletten met informatie
over het dagelijks leven van de legionairs gevonden,
maar de opgravingen blijkbaar maar net heropend.
Ondertussen zijn van Goldsworthy reeds drie verhalen
rond de Britse centurio Flavius Ferox verschenen:
Vindolanda (2017 -Nederlands 2023.), Mare Liberum
(“Vrije Zee”, 2018 – Nederlands eveneens 2023.) en
Brigantia (juni 2024).
De tweede roman, Mare Liberum, speelt in 100 n. Chr.,
een jaar later dan de eerste. Hij brengt een relaas vol
ongelooflijke wreedheden, bloederige gevechten,
onverdraaglijk sadisme, zelfs kannibalisme. Was de
auteur psychopaat geworden? Toch niet. Zoals hij in zijn
Historische achtergrond toelicht, is het verhaal
opgebouwd rond één alinea uit Tacitus, Het leven van
Agricola, over een muiterij bij de marine in Britannia,
gevolgd door de verschrikkelijke moord- en
plundertochten, die Goldsworthy uitwerkt in zijn roman.
Voor de zekerheid zocht ik het op in Tacitus, Het leven
van Agricola, (De vita Iulii Agricolae), Amsterdam,
Athenaeum – Polak & Van Gennep, 2016. Hierbij een
essentieel fragment.
Hoofdstuk 28. Diezelfde zomer heeft een cohort Usipi,
dat in de Germaanse provincies was gelicht en naar
Brittannië overgebracht, een grote, vermeldenswaardige
wandaad durven plegen.
Het doodde zijn centurio en de legioensoldaten die
tussen de mannen waren gezet ter overdracht van
krijgstucht en die als voorbeeld en trainer fungeerden.
Vervolgens enterden ze drie snelle oorlogsschepen en
gijzelden de stuurlui...
Kort over de inhoud
Flavius Ferox, Brits - Romeinse centurio, vindt het
moeilijk om de vrede te bewaren. Hij is afkomstig van
het volk der Siluren, in wat thans Wales is, en nu
gestationeerd met een bedroevend klein garnizoen in een
buitenpost nabij Vindolanda, een legerbasis in opbouw in
het noorden van Britannia en daarmee aan de uiterste
noordgrens van het Romeinse Rijk. Hij voelt de ogen van
zijn vijanden op zich gericht.
Eerzuchtige leiders zien een kans om hun gebieden uit te
breiden, terwijl mannen dichterbij fluisteren over
oorlog en de vernietiging van Rome.
Ondertussen wachten op zee schepen gevuld met piraten en
deserteurs rusteloos op het juiste moment om aan te
vallen. Door hun bloeddorstige nachtelijke
plundertochten zaaien zij een bijgelovige angst onder de
inheemse Britse stammen. Het zal Ferox en zijn helpers
tochten naar Hibernia (Ierland) en de noordelijkste
eilanden van Britannia kosten - en veel strijd - om in
een apocalyptische gevecht de dreiging letterlijk uit te
roeien.
Brigantia voltooit de trilogie over Flavius Ferox en het
fort van Vindolanda. Zoals in de twee eerste boeken
start het verhaal in het noorden, met Ferox en Vindex
die plunderaars achtervolgen. Ferox zit al bijzonder
snel tot over zijn nek in de problemen en allerlei
mensen proberen hem te vermoorden. Daarna krijgen we
heel wat van de provincie Britannia te zien, terwijl ze
naar het zuiden reizen naar Londinium en vervolgens door
het land naar het westen. Dan belanden Ferox en zijn
gezellen op Mona (Anglesey) het mysterieuze eiland van
de door de Romeinen onder Suetonius Paulinus in 60
n.Chr. uitgemoorde druïden. Uitgemoord? Hier vallen ze
in de handen van Acco, ‘de laatste waarachtige druïde’
die Ferox wil offeren aan de goden. Meer kunnen we
andermaal niet meer onthullen, beste lezer. Wel komt er
nog een goed uitgewerkte veldtocht tegen de opstandige
Brigantes.
Bespreking
Boeiend? Goed geschreven? Volwaardige literatuur?
Volmondig JA!
Ondertussen kom je een heleboel te weten over het
Romeinse rijk in het algemeen en Romeins Britannia in
het bijzonder omstreeks 100 n. Chr., kwistig geplukt uit
zijn enorm arsenaal aan kennis, kwansuis, impliciet,
niet belerend uitgestrooid voor de belangstellende
lezer.
Goldsworthy weegt zijn bronnen, schrijft met flair en
een vleugje humor en heeft oog voor de details, zoals
een in Oxford gepromoveerde verteller betaamt.
Hij beweegt zich voortdurend heen en weer over de grens
tussen de non-fictie van de zakelijke wetenschap en de
fictie van de historische roman, zonder dat je het in de
gaten hebt.
In Mare Liberum is zijn uitgangspunt dus de tekst van
Tacitus, aangevuld met zijn kennis van archeologische
opgravingen, wapens, de zeevaart en oorlogvoering. Dit
geheel dan ingevuld tot een lijvige roman met zijn
verbeelding over onder meer de psychologie en de
gedachten van zijn hoofdpersonen.
Enig negatief punt is m.i.de overvloed aan veldslagen of
gevechten, alle met veel meer realistisme tot in de
bloedige details beschreven dan meestal in het genre.
Maar te veel is te veel.
In Mare Liberum en Brigantia staan de broodnodige
kaarten met een korte lijst van moderne en
Latijnse/Romeinse plaatsnamen. in Vindolanda ontbreekt die.
Er is eveneens telkens een uitvoerige woordenlijst van 4
bladzijden met alle mogelijke nodige termen.
De uitstekende historische achtergrond is reeds enkele
malen vernoemd.
Bijzonder te appreciëren: het hoofdstukje achteraan
waarin Goldsworthy uitlegt wat in het boek non fictie is
en wat fictie, de vrucht van zijn verbeelding. (Zie
hiervoor ook de video met de inleiding op Brigantia,
hier onderaan.)
Dan zijn er enkele storende taalkundige fouten op
rekening van de vertalers: hij scheerde zich in plaats
van schoor; zweerde of zwoor voor een eed in plaats van
zwoer. En dan natuurlijk het storende (voor ons
persoonlijk onbegrijpelijke) overal opduikende
neologisme slaafgemaakten, waarbij een paar keer slaven
over het hoofd gezien, is blijven staan.
In Brigantia is het nog erger. Ik raak gekgemaakt door
dat stompzinnige ‘slaafgemaakt’, tot wel tienmaal achter
elkaar op een bladzijde! Wat is een slaafgemaakte? Toch
nog steeds een slaaf of slavin!
Meer: plotseling duikt een paar keer kort na elkaar een
verwijzing op naar de Hond, zonder een woord uitleg.
Voor Engelsen, Schotten of Ieren is dat vermoedelijk
niet nodig. Voor ons wel. Onbegrijpelijk voor wie niets
weet over de Ierse epen. Cuchulain, de Hond, is de Ierse
Herakles (Hercules bij de Romeinen). Zie Lady Augusta
Gregory, Het verhaal van de Mannen van de Rode Tak van
Ulster, Amsterdam- Antwerpen, Standaard Uitgeverij,
1974, 367 blz.
Meer weten
Over Rome is enorm veel hoogwaardige documentatie
voorhanden voor elk aspect op elk denkbaar terrein, in
naslagwerken, romans, documentaires en speelfilms. Onder
meer de non – fictionwerken van Goldsworthy zelf. En
niet te vergeten: op deze site.
Sutcliff blijft voor mij en velen model, voorbeeld,
inspiratie. Ook al blijkt haar adolescentenroman uit
1954 niet helemaal te kloppen met recente resultaten uit
archeologie en verdere documenten; zie Lendering 2024, 2
afleveringen, 25 – 26 januari 2024:
VIIII Hispana: het
legioen van Rosemary Sutcliff (2).
Via de site van de auteur: links naar websites in
verband met Romeins Londen, en video’s op YouTube, o.m.
waarin hij de romans voorstelt.
Dr Adrian Goldsworthy - Vindolanda - Roman Fiction.
Inleidende VIDEO, de auteur over 'Brigantia'
- Historische achtergrond bij de hier voorgestelde
romans, zie kaart met de verspreiding van de legioenen
bij de bespreking van
De Adelaar van het Negende.
Andere goede historische romans rond de verovering van
Britannia door de Romeinen:
Scarrow, Simon, Onder de Adelaar, Amsterdam, Athenaeum - Polak & Van Gennep,
2013, 365 blz.- ook als e-boek. Hier tevens een
illustratie met gedetailleerde uitrusting van een
legionair ten tijde van de verovering.
Scarrow, Simon,
De overwinning van de Adelaar, Amsterdam,
Athenaeum - Polak & Van Gennep, 2013, 410 blz - ook als
e-boek
Fabbri, Robert,
Adelaar van Rome
(Vespasianus IV), Uithoorn, Karakter Uitg., 2014, 431
blz.
Fabbri, Robert, Furie van Rome (Vespasianus VII),
Uithoorn, Karakters Uitg., 2016 – ook als e-boek. Knap
boek over de opstand van Boudicca, koningin van de
Iceni, 60 n. Chr. – nog niet besproken op deze site.
Vespasianus’ schoonzoon Cerialis speelde bijna zijn
voltallige Negende Legioen Hispana kwijt in de opstand
van koningin Boudicca.
Hierover aantal artikelen bereikbaar via Wikipedia,
zelfs een speelfilm (2023) en televisiereeks. Standbeeld
in Londen, voor parlementsgebouw!
Sutcliff, Rosemary, Drie zangen voor een koningin (1978)
– aangrijpend verhaal. Nog moeilijk te vinden in het
Nederlands, wel als Engels e-book (Song for a Dark
Queen) – degelijke bespreking via Wikipedia.
Voor betrouwbaar en zeer overvloedig beeldmateriaal, zie
op deze site:
Rome (2006)… disc 3; aflevering 5: The
Invasion of Britain.
Zeer uitvoerige bespreking.
YouTube: aantal bijzonder interessante films, ook over
Wal van Hadrianus en Vindolanda.
Opgravingen per seizoen tot 2022
- rondleiding & reconstructie ca 240 - duur: 17.41 min.
– Eng. gesproken, Fr. Ondertitels
- Introductie: 22, 19 minuten.
Jos Martens, april-juli 2024