Contextueel leren en de film Daens
In het boek Pieter Daens schetst Louis Paul
Boon de strijd die de
priester Adolf Daens samen met zijn broer de journalist/uitgever
Pieter aan het einde van de negentiende en het begin van de
twintigste eeuw voerde tegen de armoede en de onderdrukking van het
proletariaat in België. In 1891 stichtten zij de Christen Volkspartij waarmee
Adolf en Pieter een alternatief wilden bieden voor het heidense
socialisme en de weinig sociaal voelende katholieke partij. Hun
initiatief stootte op felle weerstand van de bezittende klasse die
daarin werd gesteund door de katholieke kerk. Er ontbrandde een strijd
op leven en dood. In de kerk worden gelovigen opgehitst tegen de
Daensisten. Het door Pieter Daens volgeschreven weekblad De werkman
wordt in de ban gedaan. Adolf Daens wordt bij de bisschop en paus
ontboden en - tot zijn grote verdriet - uit zijn kerkelijke ambt als
priester gezet.
In
1992 verfilmde Stijn Coninx het boek met in de hoofdrol Jan Decleir als Daens. Ik denk niet dat er in Nederland veel docenten zijn die de film Daens
in zijn geheel in de klas vertonen. Met een lengte van 134 minuten kost je dat
minstens drie lessen en als je de film ook nog wilt nabespreken ben je twee
weken verder. Mogelijk gebruiken docenten de film wel om er fragmenten van te
tonen als illustratie van aspecten van het leven in en om een
textielfabriek.
Toch is er veel voor te zeggen om de film wel in z'n
geheel te vertonen. Als je de film in zijn geheel laat zien plaats je het
onderwerp 'de ontwikkeling naar een industriële samenleving' in een voor
leerlingen herkenbare context. (uitgangspunten
contextueel leren). Leerlingen zullen zich alleen bij integrale
vertoning gaan inleven in het lot van fabrieksarbeiders op het eind van de
negentiende eeuw. De film zal bij leerlingen allerlei vragen oproepen en het is
bekend dat aangeboden informatie veel beter beklijft indien deze aansluit bij
vragen van leerlingen. De film kan vervolgens als een soort ankerpunt dienen
voor het behandelen van veel aspecten die gerelateerd zijn aan het onderwerp.
Gedurende het hele jaar en misschien wel in verschillende jaren kun je in je
lessen teruggrijpen naar (onderdelen van) de film. Voorwaarde is wel dat
de film goed bij de leerlingen wordt geïntroduceerd en uitvoerig geanalyseerd.
Om een actieve kijkhouding te bevorderen en het rendement
van de film zo groot mogelijk te maken krijgen de leerlingen vooraf een aantal
opdrachten. Tijdens het kijken naar de film noteren zij de namen van de personen
die een (belangrijke) rol spelen in de film op een groot vel papier. Om elke
naam plaatsen zij een cirkel waarbij ze er zorg voor dragen dat er voldoende
ruimte tussen de namen zit. Bij elke naam zetten zij welke functie of welk werk
de persoon heeft.
Na afloop van de film moeten de leerlingen met een lijn de
personen met elkaar verbinden die op de een of andere wijze bij elkaar horen.
Het is daarbij uiteraard mogelijk dat personen bij verschillende groepen horen.
Zij kunnen dat duidelijk maken door verschillende kleuren te gebruiken.
Vervolgens vergelijken de leerlingen in groepjes van drie of vier de resultaten
met elkaar, waarbij zij het met elkaar eens moeten zien te worden over de beste
indeling. Ook geven ze in enkele woorden aan wat de groep tot een groep maakt,
met andere woorden, waarom deze personen bij elkaar
horen.
Hierna volgt een nadere analyse van de film. Deze analyse
levert de onderwerpen op voor de komende weken en misschien wel maanden en vormt
als het ware een brug tussen film en historische werkelijkheid. In de eerder
gevormde groepjes stellen de leerlingen een lijst op met thema's die in de film
aan de orde komen. Het spreekt vanzelf dat dit werk klassikaal uitgebreid wordt
besproken.
Thema's die in de film aan de orde komen zijn:
Ook Jan de Vries heeft beschreven hoe je gebruik
zou kunnen maken van de film van Daens en er opdrachten aan
toegevoegd.
Belangrijk verschil met de hierboven beschreven werkwijze is dat zijn
opdrachten voor de basisvorming veel meer
gesloten zijn. Zijn opdrachten leiden de leerlingen gestructureerd door
de film.
Samen met Paul Ophey maakte hij ook opdrachten voor
de Tweede Fase, met antwoorden.
Zie ook de globale en meer
gedetailleerde beschrijving van de film Daens
Het vervolg
Met de film Daens als uitgangspunt en
referentiekader kunnen vervolgens allerlei onderwerpen worden behandeld of
uitgediept. In de suggesties hieronder staat onderzoekend leren telkens centraal
(uitgangspunten van het
constructivisme). Uiteraard zijn veel andere thema's, zoals de sociale
gevolgen van de industrialisering, het ontstaan van politieke partijen, sociale
wetgeving, mogelijk.;
Alle opdrachten die hieronder besproken worden vindt u als webquest op deze site
Uitvindingen
Na het vertonen van de film kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het begin
van de industriële ontwikkeling. Dat kan uiteraard op verschillende manieren. Eén daarvan is de leerlingen een opdracht te laten maken over uitvindingen. Deze
opdracht zou je vervolgens kunnen gebruiken voor een klassengesprek over de
samenhang tussen deze uitvindingen, over de plaatsen waar de eerste industrie
ontstond, waarom de industriële ontwikkeling juist in Engeland begon enz.
Verschillende versies van deze opdracht vindt u op
Uitvindingen
Textiel in
Twente
In Textiel in Twente
staan drie opdrachten, waarin leerlingen onderzoekjes doen naar een aantal aspecten van ontwikkelingen in de textielindustrie in
Twente. Zo maken zij o.a. een aantal grafieken waaruit zij vervolgens conclusies
moeten trekken. Het aardige van deze opdracht is dat u ook kunt wijzen op de
persoon Alphons Ariëns, die men zou kunnen zien als de Nederlandse tegenhanger
van Daens. Ariëns heeft zich als pater in Enschede ingezet voor het lot van de
textielarbeiders. Toen Daens, na zijn uitzetting uit het ambt, op uitnodiging
van een arbeidersvoorman uit Almelo een bezoek bracht aan twente mocht Ariëns
hem van zowel Schaepman als de bisschop niet ontmoeten, ook al woonde Daens een
door Ariëns opgedragen mis bij in Enschede.
Kinderarbeid
Onderzoeksopdrachten resulteren vaak in een schriftelijk
verslag. Daar is uiteraard niets tegen, maar als leerlingen veel
onderzoeksopdrachten moeten uitvoeren wordt de behoefte aan andere vormen van
presentatie steeds groter. In de webquest
over het onderwerp kinderarbeid verzamelen leerlingen
informatie voor het voeren van een debat over de stelling: 'Kinderarbeid moet
worden verboden'.
Naast deze discussieopdrachten biedt 'kinderarbeid'
ook twee versies van een onderzoeksopdracht waarbij de leerlingen hun
onderzoeksresultaten wel in en schriftelijk verslag vast leggen.
Sociale gevolgen van de industrialisatie
Albert Hahn en de industrialisatie
bestaat uit een aantal opdrachten waarin leerlingen onderzoek doen naar de visie van
Albert Hahn op de sociale gevolgen van de industrialisatie. Gebruik makend van
26 spotprenten zoeken zij een antwoord op de volgende vragen:
- Op sommige van onderstaande spotprenten zijn sociale
gevolgen van de industrialisatie zichtbaar. Welke herken je?
- Albert Hahn is een socialistische tekenaar. Onderbouw
deze uitspraak aan de hand van vijf, zelf gekozen, spotprenten. Beschrijf
kort elke spotprent en maak duidelijk waarom uit elke prent blijkt dat Hahn
een socialist is.
- Albert Hahn had nogal wat kritiek op de rol van de kerk.
Maak dat duidelijk aan de hand van minstens vier van onderstaande
spotprenten
Algemeen
kiesrecht
In de opdracht algemeen kiesrecht
onderzoeken de leerlingen, aan de hand van een zevental spotprenten, de visie
van Albert Hahn op het algemeen kiesrecht.
Vrouwenkiesrecht
In de opdracht vrouwen kiesrecht
onderzoeken de leerlingen, aan de hand van een tiental spotprenten, visies op
het vrouwenkiesrecht.
Verzuiling
Verzuiling 1 en Verzuiling 2
zijn twee versies van een onderzoek naar verzuiling in Nederland en in het bijzonder in de eigen omgeving.
de
Links
Actief kijken naar
historische speelfilms: Daens, een artikel van Jan de Vries over het gebruik van
de film Daens
Beschrijving van de film en de
personages, aangevuld met links.
Gedetailleerde beschrijving van
de film
Kijkopdrachten basisvorming
Kijkopdrachten Tweede Fase
Antwoorden bij de
kijkopdrachten basisvorming
Adolf Daens
Daens en het Daensisme: achtergronden en verloop van een sociale en politieke
strijd
Het Daensisme
van priester Daens: een beweging die haar tijd ver vooruit was
In verband
met vrouwenarbeid en kinderarbeid
Contextueel
leren
Constructivistisch
leren
|