tijdschrijft voor geschiedenis didactiek

Leren

Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt, is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij 'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er, mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij, in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha

Werken met bronnen  

 

* Werken met bronnen. Hoe beoordeel je bronnen op betrouwbaarheid, bruikbaarheid en representativiteit?
Een inleidend artikel over het werken met bronnen en een analyse van twee vragen uit het vwo-examen van 1999 (eerste tijdvak).

 

* Redeneren over en met bronnen, een trucje?
Als je geregeld oefent met het beoordelen van bronnen op betrouwbaarheid, wordt het dan een trucje?

 

* Betrouwbaarheid van foto's als bron
Hoe betrouwbaar zijn foto's als bron. Kanttekeningen bij examenvragen over het gebruik van foto's als bron.

 

* Betrouwbaarheid van bronnen: De Vietcong
Een vergelijking van een havo- en een vwo-vraag uit het examen in 2012 (eerste tijdvak) over de betrouwbaarheid van bronnen.

 

* Vragen over betrouwbaarheid in het vmbo-examen
Kanttekeningen bij een viertal vragen over betrouwbaarheid in examens vmbo-gtl

 

* Betrouwbaarheid in examenvragen 2022
Kanttekeningen bij vragen in het examen van 2022 die betrekking hebben op betrouwbaarheid.

 

* Corroboration
Een kort artikel over het belang van opdrachten met verschillende bronnen, bronnen die elkaar bij voorbaat ook tegenspreken.

 

* Opdrachten over het Marshallplan

Een aantal opdrachten waarin leerlingen aan de slag gaan met bronnen, die zij moeten beoordelen op betrouwbaarheid, bruikbaarheid en/of representativiteit, maar waarin zij ook aan de slag gaan met de informatie in de bronnen.
De, zo open mogelijk geformuleerde, opdrachten worden telkens gevolg door zogenaamde toeleidingsopdrachten. Dit zijn versies die de leerling leren hoe zij uiteindelijk geheel zelfstandig met dergelijke bronnen aan de slag kunnen.