tijdschrijft voor geschiedenis didactiek
Leren
Het enige wat mij, al lerend, steeds duidelijker wordt,
is, Govinda: dat men niets leren kan! Ik geloof dat hetgeen wij
'leren' noemen, feitelijk iets is wat niet bestaat. Wel is er,
mijn vriend, een weten dat overal is, dat Atman is, dat in mij,
in jou en in ieder ander wezen aanwezig is. En daarom begin ik
al langer hoe meer naar de mening over te hellen dat dit weten
geen grotere vijand heeft dan het willen weten, dan het leren.'
Herman Hesse, Siddhartha
Inhoud
- Alle artikelen vanaf 2009
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
- Alle artikelen uit 2018
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Alle artikelen uit 2024
- Columns over onderwijs
Werken met bronnen
* Werken
met bronnen. Hoe beoordeel je bronnen op betrouwbaarheid,
bruikbaarheid en representativiteit?
Een inleidend artikel over het werken met bronnen en een analyse
van twee vragen uit het vwo-examen van 1999 (eerste tijdvak).
* Redeneren over en met
bronnen, een trucje?
Als je geregeld oefent met het beoordelen van bronnen op
betrouwbaarheid, wordt het dan een trucje?
* Betrouwbaarheid
van foto's
als bron
Hoe betrouwbaar zijn foto's als bron. Kanttekeningen bij
examenvragen over het gebruik van foto's als bron.
* Betrouwbaarheid
van bronnen: De Vietcong
Een vergelijking van een havo- en een vwo-vraag uit het examen
in 2012 (eerste tijdvak) over de
betrouwbaarheid van bronnen.
*
Vragen over betrouwbaarheid in het vmbo-examen
Kanttekeningen bij een viertal vragen over betrouwbaarheid in
examens vmbo-gtl
*
Betrouwbaarheid in examenvragen 2022
Kanttekeningen bij vragen in het examen van 2022 die betrekking
hebben op betrouwbaarheid.
* Corroboration
Een kort artikel over het belang van opdrachten met
verschillende bronnen, bronnen die elkaar bij voorbaat ook
tegenspreken.
* Opdrachten over het Marshallplan
Een aantal opdrachten waarin leerlingen aan de slag gaan met
bronnen, die zij moeten beoordelen op betrouwbaarheid,
bruikbaarheid en/of representativiteit, maar waarin zij ook aan
de slag gaan met de informatie in de bronnen.
De, zo open mogelijk geformuleerde, opdrachten worden telkens
gevolg door zogenaamde toeleidingsopdrachten. Dit zijn versies
die de leerling leren hoe zij uiteindelijk geheel zelfstandig
met dergelijke bronnen aan de slag kunnen.