Sutcliff, Rosemary.
De omweg naar de keizer (oorspronkelijk: Frontier Wolf),
Amsterdam, Leopold, 1988, 224 blz.
Doelgroep: + 13 jaar – volwassenen
Tijd en ruimte: Romeins Britannia & Schotland, 4de eeuw n. Chr.
De omweg naar de keizer
Omdat hij het nutteloos verdedigen van een eenzame post aan
de Donau tegen een overmacht van vijanden en het opofferen van
mensenlevens in strijd acht met zijn geweten, trekt centurio
Alexios zich, tegen de bevelen in, terug op de hoofdlinie. Hij
wordt gedegradeerd, maar krijgt door toedoen van zijn
invloedrijke oom (gouverneur van Britannia) nog een kans.
Historische romans
De omweg naar de keizer
Hij
wordt naar de Hooglanden ten noorden van de Muur van Hadrianus
gestuurd, als commandant van de Grenswolven, een ongetemde
woeste bende grensbewakers van uitgestoten Romeinse soldaten en
'bekeerde' Kelten, die al veel commandanten hebben versleten.
Ook hier volgt hij in alles en in alle conflicten zijn geweten.
Hij voelt zich één met zijn manschappen en wordt tenslotte door
hen op de handen gedragen. Het thema van de gewetensstrijd
tussen menselijkheid en onzinnige bevelen, tussen de letter en
de geest, herhaalt zich steeds opnieuw. Tenslotte moet Alexios,
net zoals bij de Donau, weer zijn post opgeven om zijn mannen te
redden. Hij leidt ze op geniale wijze door hinderlagen, winterse
stormen, moerassen, bittere gevechten terug naar... de Muur. Het
kost hem bijna het leven, maar zijn manschappen staan als één
blok achter hem. Ook als hij zich tegenover de keizer zelf moet
verantwoorden en... beloond wordt.
Dit is ongetwijfeld een van Sutcliffs beste verhalen, knap
geconstrueerd, afwisselend spannende momenten en dan weer wat
lange maar indrukwekkende natuurschilderingen, met daarbij dat
typisch tikkeltje euforie, waarin zij te midden van de
afschuwelijkste baldadigheden nog altijd wat naïef onlogisch het
goede in de mens laat zegevieren. De gevoelens van de
hoofdfiguur zijn uitmuntend getekend. Het boek is knap
geï1lustreerd en bevat een verklarende woordenlijst met Latijnse
termen en een kaart. Enig voorkennis van de Romeinse
geschiedenis is hier wel op zijn plaats.
De omweg naar de keizer bevat alle kenmerken van een
Sutcliff-topper: aanvankelijk weinig opwinding en dan plotseling
een vaart van jewelste; knappe beschrijvingen van
mensen-van-vlees-en-bloed; grondige en gedetailleerde informatie
over het dagelijkse leven en de natuur. Sterker zelfs dan in
veel van haar andere boeken speelt het landschap een belangrijke
rol in de opbouw van de dramatische spanning. Vermelden we nog
dat de hoofdpersoon een afstammeling is van Marcus Aquila uit
De
Adelaar van het Negende, en dat we eigenlijk alleen maar
ontevreden zijn over de vertaling van de titel, die slechts een
flauw afkooksel is van het oorspronkelijke Frontier Wolf -
Grenswolf.
Situering in de tijd. Het boek beslaat bij benadering anderhalf
jaar, tot bij de aankomst van keizer Constans (zoon van
Constantijn de Grote) in de winter van 342-343. Sutcliff plaatst
dit net na de winterzonnewende van 342.
Met De omweg naar de keizer voegt Sutcliff een
sluitstuk toe aan haar reeds voltooid geachte reeks over Romeins
Britannia. Drie zangen voor een koningin, over de opstand van
Boudicca, de koningin der Iceni, speelt zich af kort na de
verovering door de Romeinen, ca. 65 n.C., ten tijde van keizer
Nero;
De Adelaar van het Negende,
Het koningsteken en Uitgestoten
zijn gesitueerd in de tweede eeuw van onze tijdrekening.
De
zilveren tak. De zilveren tak (histoforum.net)
tekent de tijd van Carausius (287-293) en De lantaarndragers de
vijfde eeuw, na het vertrek der Romeinse legioenen.
Chronologisch sluit Ochtendwind hierbij aan, hoewel het boek
buiten de Romeinse periode valt, ten tijde van de Saksische
invallen.
Voor een verdere analyse van haar oeuvre in het algemeen
verwijzen we naar de besprekingen op deze site, voornamelijk
Om
het rood van de krijger.
Didactische tips
Vooraf: CLIL/TTO
In het Engels zijn alle boeken van Sutcliff nog vlot
verkrijgbaar, alleszins digitaal. Dat maakt ze uitermate
geschikt voor een ruime tweetalige multimediale leereenheid, bij
voorkeur met gebruik van goedgekozen fragmenten (zowel zuiver
historische als natuurbeschrijvingen).
Helaas, door de nefaste invloed van de coronapandemie met haar
virtueel afstandsonderwijs in twee opeenvolgende schooljaren
(2020 en 2021) zijn geplande initiatieven noodgedwongen in de
planningsfase blijven steken. Hopelijk kunnen we ze bij een
volgende gelegenheid gedetailleerd aan u voorstellen.
Onderstaande werkwijze is met dit of andere boeken van Sutcliff
(geheel of gedeeltelijk) op verscheidene scholen toegepast in
2de, 3de en 4de jaren voortgezet onderwijs, al dan niet in
vakoverschrijdend multimediaal werken
Nederlands-geschiedenis-godsdienst/zedenleer – kunstgeschiedenis
(Afrikaanse kunst) – economie (geldloze economie, ruilhandel).
Maar steeds met Nederlands & geschiedenis als betrokken
steunpilaren.
Eén facet komt bij de didactische verwerking van historische
verhalen telkens terug: het toetsen van de romanwerkelijkheid
aan de historische realiteit. Vermits wij voor klasgebruik
boeken met een behoorlijk niveau nemen, zullen
karakterbespreking en waardeverduidelijking meestal ook aan bod
komen. Wat bij dit boek zeker het geval is.
Hier volgt: a. aanbod van een maximumprogramma (heel de klas
leest een aantal boeken rond het thema Romeinen);
b. mogelijkheid tot een minimumprogramma: cursorische lectuur of
huislectuur van dit ene boek.
Taken
* Taalschat: affectief taalgebruik. Laat voorbeelden opzoeken
van gevoelsuitdrukkingen. Zelfde voor de weergave van kleuren en
geuren en beeldspraak.
* Persoonsbeschrijvingen en karakters van de hoofdpersonen
(telkens de pagina laten noteren waarop men de gegevens vindt.)
Meer tips tref je op deze website bij de bespreking van
De
Adelaar van het Negende en vooral bij
Om het rood van de
krijger.
* Waardeverduidelijking: ontwikkeld in de V.S. door Louis Raths,
gebaseerd op ideeën van John Dewey. Uitgangspunt is de
waardenverwarring bij veel jongeren (en volwassenen!) De
vroegere statische maatschappij was sterk gericht op overdracht
van waarden. De hiërarchie van deze waarden lag onwrikbaar vast.
De huidige generatie wordt veel massaler bestookt door vaak
tegenstrijdige pseudo-waardesystemen, onder andere via het zeer
opdringerige televisiescherm, om niet te spreken van de
recentere veel gevaarlijkere asociale media als facebook en
twitter met ‘fake news’, talloze complottheorieën, de
stompzinnigste eerst en systematisch gortig agressief
taalgebruik. Een ongelooflijke, niet te voorziene evolutie
sedert wij het boek voor het eerst samen met leerlingen lazen,
meer dan dertig jaar geleden!
Daarbij zijn alle grote 'waarden' blijvend verdacht, sinds ze
tweemaal werden misbruikt voor een bloedbad op mundiale schaal.
Even vaak constateren jongeren dat het waardensysteem dat
volwassenen met de mond belijden, in de praktijk niet wordt
gevolgd. Blijft dus het probleem van de keuze bij kleine en
grote morele vraagstukken. Waardeverduidelijking is niet gericht
op indoctrinatie, wel op het uitklaren van een dergelijke keuze:
'Wat heeft in de gegeven omstandigheden ethisch voorrang op
wat?'
Het proces van waardenvorming doorloopt volgens Raths zeven
fasen:
1. Waarderen.
2. Openlijk voor je mening uitkomen.
3. Het kiezen uit alternatieven.
4. Het kiezen na het onder ogen zien van de consequenties.
5. Het vrij kiezen.
6. Het handelen.
7. Het consequent in vergelijkbare situaties op dezelfde manier
handelen.
Jongeren moeten een verantwoorde keuze leren maken, maar ook
geconfronteerd worden met de consequenties van die keuze.
Waardeverduidelijking is vanzelfsprekend geen vrijblijvend
spelletje. De kunst bestaat erin dit proces in goedgekozen
vragen of taken om te zetten. Een bruikbare strategie is:
1. Het tegenover elkaar plaatsen van twee extreme,
controversiële standpunten. 2. De leerlingen nemen allen een van
de twee standpunten in.
3. Iedereen motiveert het eigen standpunt beknopt (zonder
discussie).
4. Discussie over de standpunten.
5. Ieder formuleert (schriftelijk, privé of in het leesdagboek)
wat zijn/haar houding zal zijn in de toekomst.
Eén thema komt in haast al deze boeken aan bod: de arrogantie
van de kolonisatoren en de miskenning van de 'primitieve'
cultuur van de gekoloniseerden.
Opdracht: zoek in je boek uitspraken die de mentaliteit van de
Romeinse veroveraars weergeven. Doe hetzelfde voor de houding
van de onderworpen volkeren ten overstaan van de kolonisatie.
Hebben de Europeanen in het verleden niet hetzelfde gedaan in
precolumbiaans Amerika, India, Indonesië, Afrika, Australië en
de Arabische wereld?
Geef je mening hierover weer (of: de meningen) van de leden van
je groep.
Vanaf de eeuwwisseling is er in toenemende mate bezinning op en
studie van ons koloniaal verleden. En de rol van de slavernij
daarin – wat vroeger in de marge belandde of grotendeels onder
de mat geveegd: zie de standbeelden voor de koloniale ‘helden’
in Nederland, België en Groot-Brittannië.
Vandaar de noodzaak om samen met het historische onderdeel een
luik over de ethische kant van die historische werkelijkheid uit
te diepen, bijvoorbeeld in een webquest. (Zie onderaan)
* Historische opdrachten rond Mithrascultus en het zeer vroege
christendom; gebruiken van de Kelten; de Romeinse
legerorganisatie.
* De historische opdrachten kunnen uitgedeeld worden bij het
begin van de bespreking, en doorgenomen terwijl de andere taken
opgelost worden.
* Indien je niet vertrouwd bent met deze manier van werken, lees
dan het online artikel
Gelezen tijd op Histoforum Magazine 2009 .
1. Romeinse periode: leger en legerorganisatie
* Peter Conolly, Het Romeinse leger, Aartselaar, Zuidnederlandse
Uitg., 1976 – recente herdrukken.
* Bernard van Daele, Het Romeinse leger, Leuven, Davidsfonds,
2003, 252 blz.
* Adrian Goldsworthy, Romeinse legioenen, Utrecht, Omniboek,
2015, 282 blz.
* Idem, Pax Romana, Utrecht, Omniboek, 528 blz. - ook als e-boek
* Idem, De muur van Hadrianus, 2018, 192 blz. - ook als e-boek
2. Kolonisatie en slavernij
* Tacitus, Het leven van Agricola. De Romeinen in Brittannië
-vertaling van De vita Iulii Agricola door Vincent Hunink,
Amsterdam, Athenaeum, 2016 - als e-boek. Hierin de redevoering
van Calgacus over de arrogantie van de Romeinen. Tacitus lijkt
in de woorden van het stamhoofd de grootse
‘beschavingsargumenten’ van Rome te doorprikken en te herleidden
tot hebzucht en machtswellust.
* Marcel Van Engelen,
Het kasteel van Elmina,
Amsterdam, De Bezige Bij, 271 blz. - ook als e-boek.
*
Een eeuw van macht. Een wereld van grenzeloze Europese
arrogantie in: Histoforum Magazine 2018
* Piet Emmer, Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel,
Amsterdam, Nieuw Amsterdam, 2019, 363 blz. - ook als e-boek
* Dick Harrison, De geschiedenis van de slavernij, Utrecht,
Omniboek, 2019, 863 blz. - ook als e-boek
Webquest slavernijgeschiedenis
*
Slavernij, Toetsopdrachten
* Op de Joos de Rijcke-site, knop: “Eeuw Joos” - “De
conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen”, vooral het
onderdeel
“Afrika, de zwarte mythe” Joos de
Rijcke,
Buggenhout-Ecuador 1498-1998 De eeuw van Joos
conquistadores (telenet.be)
*
Een reis door tijd en ruimte in 100 voorwerpen (deel 3).
* Rijksmuseum en slavernij. Tentoonstelling tot en met 28
februari 2022.
Zien en doen - Rijksmuseum
Jos Martens, september 2021