Menu
Histoforum Films
The White Queen
The White Queen – BBC - uitgever: A Film, 2013 - 4
dvd's - speelduur: 590 minuten – Engels – Nederlandse
ondertitels.
Tijd en ruimte: Engeland, late 15de eeuw: Rozenoorlogen
Waardering: Persoonlijke waardering: ****/5
Regie: James Kent en afwisselend Colin Teague e.a.
Acteurs:
Rebecca Ferguson (Koningin Elizabeth Woodville)
Max Irons (Koning Edward IV)
Janet McTeer (Jacquetta Woodville)
James Frain (Warwick)
Veerle Baetens (Margaret van Anjou)
De volledige cast: zie onderaan.
The White Queen
Deze tiendelige televisiereeks is gebaseerd op de trilogie over
de Rozenoorlogen van Philippa Gregory en op een vierde boek dat
toentertijd nog niet gepubliceerd was. De titel is ontleend aan
het eerste deel, in het Nederlands vertaald als
De rozenkoningin. De hele trilogie is uitvoerig besproken op
Histoforum (1).
Het vierde boek is The Kingsmaker’s Daughter, sinds eind 2014 in
het Nederlands vertaald als Dochters van de Roos.
Als inleiding kan ik herhalen wat ik bij de romans schreef.
De Rozenoorlogen tussen de huizen van York en Lancaster krijgen
in onze schoolboeken en lessen niet meer dan hoogstens een paar
alinea’s toebedeeld. Kan ook moeilijk anders, gezien de omvang
van de leerstof. Toch is het een van de bloedigste episodes uit
de Engelse geschiedenis: gedurende twee generaties is hier
gevochten met een verbetenheid, een betere zaak waardig. Zowat
de hele oude Engelse adel werd uitgemoord, duizenden gewone
mensen vielen als slachtoffers, verwoesting van velden, gewassen
en huizen teisterde het hele land. En dat alles om de eerzucht
van enkele families te bevredigen.
Dat ook onze eigen Bourgondische Nederlanden een soms cruciale
rol hebben gespeeld is voor vrijwel iedereen totaal onbekend (2).
Ook blijkbaar voor de Britten.
Deze Bourgondische connectie blijft zowel in de romans als in de
verfilming schromelijk onderbelicht, wat wij pogen te
ondervangen in de 6 Bijlagen (zie onderaan).
Chronologisch volgen de drie romans elkaar niet op, maar zijn
wel met elkaar vervlochten. In de tiendelige BBC-reeks zijn ze
in chronologische volgorde samengebracht onder de titel van dit
eerste boek The White Queen. (Zie bijlage 1) .
Na uitzending op de BBC tijdens de zomer 2013, kwam de reeks in
2014 op de Vlaamse televisie en is ondertussen reeds op dvd
verkrijgbaar.
Een groot deel van de opnamen vond plaats in de Belgische steden
Brugge, Gent, Ieper, in de bossen van Ursel en Damme en in
Kasteel Bloemendale te Beernem. Deze dienen als decor en hebben
niets te maken met het eigenlijke verhaal zelf.
De flapteksten van de romans en de auteur (in interviews)
beklemtonen in alle toonaarden dat ze de Rozenoorlogen wil
beschrijven vanuit het standpunt van de vrouwelijke
hoofdpersonen. “Sterke vrouwen, stuk voor stuk.” Sommigen zijn
door de overlevering en de geschiedschrijving onrechtvaardig
behandeld. De roddelblaadjes-op-perkament waren dodelijk, zoniet
al heel letterlijk, dan toch om de reputatie en nagedachtenis
van iemand voor eeuwen te bezoedelen en op de mesthoop van de
geschiedenis te deponeren.
Sterke vrouwen? Zou ze geen van allen in mijn huis willen. Van
mij krijg je ze stuk voor stuk cadeau: bekrompen, bloeddorstige
feeksen, eergierig en barstend van hoogmoed. Zoals ze misschien
in werkelijkheid waren. Want zij zijn, meer dan de mannen die
hun oorlogen voeren, verantwoordelijk voor stromen bloed, dood
en ellende. Alsof Bruegel hen schilderde in zijn
huiveringwekkende Triomf van de dood uit 1562. Vooral Margaret
Beaufort, moeder van de latere Hendrik VII Tudor, roept
reminiscenties op aan diens Dulle Griet. Of als je dat verkiest:
aan Shakespeares Lady Macbeth of de al even noodlottige
Catharina de Medici (1519 – 1589, koningin van Frankrijk van
1547 tot 1559)
De enige van de roedel voor wie je nog sympathie kunt opbrengen
is de jonge weduwe Elizabeth Woodville. Zij en de knappe jonge
koning Edward IV van York (1441-1483) raken, als door de bliksem
getroffen, smoorverliefd op elkaar bij hun allereerste
ontmoeting. Door haar “onaantastbaar deugdzame schoonheid met de
vermaarde 'gulden' haren” brengt ze het via een geheim huwelijk
tot koningin van Engeland. Daarbij geholpen door haar
heksenkunsten en die van haar moeder Jacquetta - zeiden de
tijdgenoten en herhaalt Gregory, dankbaar voor het motief.
En dan verandert het beeld en wisselt onze sympathie. Als een
vlucht plunderende kraaien strijken de talrijke Woodvilles, haar
familieleden, neer op Engeland. Ze palmen alle mogelijke
ereposten en winstgevende prebenden in, waarop ze in hun
onverzadigbare hebzucht de hand kunnen leggen, van graafschappen
tot bisschopszetels toe. Dat ze met hun graaizucht de hele adel
van het land letterlijk tegen zich in het harnas jagen, schijnen
de jonge koningin noch haar familie te beseffen. Vooral Warwick,
de ‘koningmaker’, ergert zich hieraan. Hij zal George, hertog
van Clarence en broer van de koning, overhalen om zijn zijde te
kiezen. Met als gevolg: een nederlaag voor Edward, die samen met
zijn jongere broer Richard hals over kop moet vluchten naar de
Nederlanden. Waar ze liefdevol opgevangen worden door hun zus
Margaretha van York, derde echtgenote van Karel de Stoute (zie
bijlage 2).
En de uitvoerige gastvrijheid mogen genieten van Lodewijk van
Gruuthuse (zie bijlage 3), stadhouder van Holland en Zeeland,
tevens een van de meest fervente bibliofielen van de
Bourgondische landen. Dit blijft niet zonder gevolgen: wanneer
de broers uit hun ballingschap terugkeren op de troon, zullen ze
in Engeland een bibliotheek oprichten als een spiegel van de
hertogelijke Bourgondische en die van Gruuthuse. In hun kielzog
zal William Caxton (1422-1491) hen enkele jaren later volgen en
in 1477 het eerste in Engeland gedrukte boek kunnen aanbieden
aan de Edward IV en zijn koningin, geschreven door haar broer
Anthony Woodville Graaf Rivers (zie bijlage 4).
De romans waren niet strikt chronologisch opgebouwd, maar
belichtten telkens een periode vanuit een der vrouwelijke
hoofdpersonen, zodat ze elkaar in de tijd soms deels overlapten.
In de filmreeks zijn ze daarentegen in chronologische volgorde
gezet
Door de talrijke gebeurtenissen en de even talrijke wisselingen
van locaties en personages is het ondoenlijk een echte korte
samenvatting van de afleveringen te geven.
Inhoud
1. Verliefd op de koning
Een besneeuwd landschap. Tussen vrijstaande bomen strompelt een
man voort, zo snel hij nog kan. Geluiden van achtervolgers. Hij
is duidelijk gewond. Uitgeput zijgt hij neer, ruggelings tegen
een boom. In galop nadert een ruiter. Dreigend torent hij boven
de gewonde uit. Op zijn hoofd een helm met een gouden kroon.
Zijn zwaard flitst. Duisternis…
In haar bed schrikt een mooie blonde jonge vrouw overeind uit
haar nachtmerrie, badend in het angstzweet. Zij heeft het
visioen gezien van de man en de gekroonde ruiter. Elizabeth
Woodville is nu weduwe. Haar echtgenoot voerde de cavalerie aan
van de Lancasterkoning Hendrik VI en sneuvelde. Zijn bezittingen
zijn in beslag genomen door de jonge koning uit het geslacht
York, Edward IV. Haar kinderen zijn nu wees en bezitten niets
meer.
Met haar kinderen plaatst zij zich op de weg van de koning en
zijn gevolg, als smekelinge. En dan gebeurt wat we hierboven bij
de inleiding reeds schreven: liefde op het eerste gezicht.
2. De prijs van de macht 1464-1467
(The Price of Power)
Begint met het visuele hoogtepunt van de hele reeks: de kroning
van Elizabeth in haar prachtig gouden gewaad, ook gekozen als
‘kaft’ van de dvd.
Edward sluit een verbond met Bourgondië omwille van de Engelse
economische belangen. Zijn zus Margaretha van York huwt de
kersverse hertog Karel de Stoute (rol van Joren Seldeslachts).
Warwick, de ‘Kingmaker’ is boos: hij wilde een verbond met
Frankrijk en een Frans huwelijk voor Edward.
Warwick neemt de Lancasterkoning Hendrik VI gevangen. Richard
wil hem doden als wraak voor de dood van hun vader. Edward houdt
hem tegen: “Het is een Godgezalfde koning. Wij verlagen ons niet
tot hun niveau. Breng hem naar de Tower.” (toen een koninklijke
residentie, nog geen gevangenis.)
Edward wijst op aanstoken van Elizabeth een huwelijk af van zijn
broers Richard en Georges met de dochters van Warwick: anders
zouden de broers in het bezit komen van de grootste fortuinen
van het koninkrijk, wat een bedreiging zou kunnen vormen voor de
kroon. En inderdaad: Warwick sluit een verbond met Georges,
hertog van Clarence, die diens oudste dochter huwt. Ditmaal
loopt Edward in een hinderlaag en wordt gevangen. Warwick laat
de vader en de broer van Elizabeth onthoofden. In een bezwering
aanroept zij bij de rivier haar oermoeder, Melusina, en schrijft
hun namen in bloed als doodsvloek (duidelijk hekserij). Hiermee
eindigt de aflevering.
In deze tweede aflevering komt Margaret Beaufort meer op de
voorgrond: een schrale, bigotte kwezel, die meent dat God
rechtstreeks tot haar spreekt. Na een vasten verliest ze in de
kerk het bewustzijn, waar ze een nachtelijk visioen krijgt: haar
(hier nog heel jonge zoon Henry) zal koning worden. Een
persoonlijke wens, waarmee God al heel weinig te maken heeft!
3. De storm (The Storm)
Edward IV is in York de gevangene van Warwick, de ‘Kingmaker’,
die hem op de troon wil vervangen door zijn broer Georges. Het
parlement weigert echter Edward af te zetten, mede door de felle
verdediging vanwege zijn jonge broer Richard. Ondertussen heeft
Elizabeth zich met moeder en kinderen verschanst in de Tower, de
koninklijke burcht. Edward keert terug, maar neemt omwille van
het landsbelang Warwick en Georges weer op in zijn genade.
Elizabeth is de enige, die haar afkeer laat blijken.
Omwille van Margaret Beauforts brieven aan Jasper Tudor,
verliest haar echtgenoot zijn titel. Hij verwijt haar bitter dat
zij in haar grenzenloze hoogmoed al haar plannen en gekonkel
beschouwt als de wil van God.
Een nieuwe opstand breekt los tegen Edward. Het is in feite een
hinderlaag: Warwick en Georges willen Edward tijdens de
veldtocht doden. Margaret Beaufort steunt de opstand, haar
echtgenoot weigert. Haar jonge broer denkt dat het de bedoeling
is Hendrik VI weer op de troon te brengen en trekt mee met
Jasper Tudor. Als hij de ware toedracht verneemt, vlucht hij
naar het kamp van Edward om hem te waarschuwen. In een nogal
onduidelijke scène doodt Edward eigenhandig de boodschapper.
Nu moeten de opstandelingen vluchten: Jasper Tudor naar
Frankrijk; George, Warwick en de hele familie naar Calais (dan
nog in Engelse handen). Elizabeth en haar moeder Jacquetta
roepen een storm op. Isabel, de hoogzwangere dochter van Warwick
en echtgenote van George verliest tijdens de overtocht haar
zoontje bij de bevalling.
4. De boze koningin (The Bad
Queen)
Warwick en Georges zijn in Frankrijk toegekomen en sluiten een
verbond met koningin Margaretha van Anjou om haar echtgenoot
Hendrik VI Lancaster (in gevangenschap in de Tower) weer op de
troon te brengen. Ter bezegeling zal Warwicks jongste dochter
Ann huwen met Margaretha’s zoon, Edward, prins van Wales. Ann,
al jaren verliefd op de jongste van de York-broers, Richard,
verfoeit haar verloofde, die zij een monster vindt.
Ondertussen weten Elizabeth en haar moeder Cecily, moeder van
koning Edward IV en George te overtuigen dat George veel beter
terug in het kamp van York zou komen. Cecily zendt een
vertrouwde boodschapster naar Frankrijk.
Margaret Beaufort moet met haar man uit Pembroke vertrekken,
maar haar zoon Hendrik Tudor blijft achter onder de hoede van
een vertrouwde Yorkist.
Warwick en George zeilen uit naar Engeland. In de Tower verneemt
Elizabeth dat Warwick andermaal haar echtgenoot te slim is
afgeweest: hij heeft het leger van York vlak buiten Londen in
een hinderlaag gelokt. Edward en Richard zijn met enkele
vertrouwelingen kunnen ontkomen naar Vlaanderen. Hier zal hij
opgevangen worden door Lodewijk van Gruuthuse en door zijn zus
Margaretha en zwager Karel de Stoute (bijlage 2 & 3).
De hoogzwangere Elizabeth slaagt erin op het nippertje uit de
Tower te vluchten naar Westminster Abbey waar ze met haar
dochtertjes asiel krijgt.
Nu mag Ann Neville in Frankrijk met de Lancaster kroonprins
huwen; hij verkracht zijn onervaren bruid bruut in de
huwelijksnacht.
Warwick onthoofdt eigenhandig de voogd van Hendrik Tudor. De
jonge Hendrik ontsnapt aan hetzelfde lot door luidkeels zijn
naam te roepen. Hij kan weerkeren naar zijn moeder, die steeds
meer aan godsdienstwaanzin gaat lijden: haar zoon zal door de
wil van God ooit koning over Engeland worden.
Warwick brengt Jacquetta voor de Raad onder beschuldiging van
hekserij (historisch gedocumenteerd). Daartoe laat hij valse
getuigen opdraven. Jacquetta roept één getuige ten gunste op:
haar ‘beste vriendin’, de geduchte koningin Margaretha van Anjou
(nog steeds in Frankrijk). Warwick durft niet anders dan haar
vrijlaten. Zij komt net op tijd om haar dochter Elizabeth te
helpen bij de bevalling: een zoon. Eindelijk een erfgenaam.
5. Oorlog uit de eerste hand
(War at First Hand)
Midden in de nacht wordt Elizabeth gewekt in Westminster door
naderende gewapende mannen. Tot haar verbazing is het haar
echtgenoot Edward, die onverwacht uit Vlaanderen is
teruggekeerd, aan het hoofd van een leger (waaronder heel wat
Bourgondische huurlingen, wat film en boek niet vermelden). Hij
wil zijn zoontje zien, voor hij naar de strijd vertrekt en
brengt de nacht door bij zijn koningin.
De troepen van Warwick zijn in de meerderheid, maar Jacquetta en
Elizabeth roepen een mist op uit de rivier, waardoor Edward en
zijn broers onopgemerkt kunnen naderen, de overwinning behalen
en Warwick in het gevecht doden.
Edward laat de ‘kingmaker’ met ere begraven. Elizabeth verbrandt
het eerste stuk van het perkament waarop ze met haar eigen bloed
de doodsvloek voor Warwick had geschreven.
Henry Stafford, de echtgenoot van Margaret Beaufort, heeft zwaar
tegen haar zin de kant van York gekozen. Edward heeft dan wel
gewonnen, maar Henry is zwaar gewond. Zijn vrouw komt hem
weghalen van het slagveld en brengt hem naar huis. Hij zal
echter niet meer herstellen.
Ondertussen is de geduchte koningin Margaretha van Anjou uit
Frankrijk in Engeland geland. Ze verneemt de dood van Warwick en
marcheert in geforceerde marsen naar het westen, om Wales en
Jasper Tudor te bereiken. De brede grensrivier Severn staat te
hoog, zodat ze bij de abdij van Tewkesbury moeten kamperen. Hier
haalt Edward haar in, waarop het beruchte bloedbad volgt, ook
haar wrede zoon krijgt geen genade (3 mei 1471). Ann Neville,
die in hun gezelschap meereisde, wordt op het nippertje door
Richard van York van verkrachting gered. Zij zijn al jaren op
elkaar verliefd.
Edward keert in triomf terug naar Londen. ’s Nachts glipt hij
stiekem weg uit het echtelijk bed. Maar Elizabeth volgt hem
ongezien. De drie York-broers trekken naar de verblijfplaats van
de ongelukkige, gestoorde Henry VI en verstikken hem onder een
kussen. Zij vermoeden niet dat Elizabeth door een kijkluikje in
de deur ooggetuige was van de moord.
6. Liefde en dood (Love and
Marriage, Love and Death)
De aflevering start in Londen, 1471, de enige tijdsaanduiding
die gegeven wordt. Lord Staffort, de echtgenoot van Margaret
Beaufort, is nooit hersteld van zijn verwondingen. Hij voelt
zijn einde naderen, en geeft zijn vrouw goede raad. Haar
antwoord: “Mijn zaak is heilig, mijn doel is goddelijk.”
Ann Neville en Margaret Beaufort, nu weduwe, treden in deze
aflevering beiden in het huwelijk, de ene uit liefde, de andere
uit politieke berekening. Margaret Beaufort trouwt met de
machtige Thomas Stanley en arriveert aan het hof. Op vraag van
haar gemaal neemt Elizabeth haar op in haar hofhouding.
Elizabeth zoekt haar gemaal op, om hem te melden dat ze zwanger
is. Ze treft hem in bed met Jane Shore.
George, hertog van Clarence, broer van de koning en echtgenoot
van Isabel Neville is benoemd tot voogd van zijn jongere
schoonzus Ann Neville. Hij houdt haar praktisch gevangen met
medeplichtigheid van zijn vrouw. Het is duidelijk dat hij aast
op het onmetelijke fortuin van hun vader Warwick. Hij wil Ann
dwingen in het klooster te treden. Zij slaagt erin een
afspraakje te maken met prins Richard, die geen vermoeden had
van haar werkelijke omstandigheden. Bij een tweede ontmoeting
verklaart hij haar zijn liefde, vraagt haar ten huwelijk en
brengt haar te paard in veiligheid, tot razernij van zijn broer
George.
Jacquetta wordt ondertussen zieker en zieker. Elizabeth bevalt
te vroeg van een zoontje, dat sterft samen met haar moeder.
7. Gif en malvezij (Poison and
Malmsey Wine)
Elizabeth bevalt andermaal van een zoontje, dat niet
levensvatbaar lijkt. Margaret Beaufort neemt het lichaampje over
en de baby begint plots te huilen. Elizabeth is ervan overtuigd
dat Margaret het leven van haar kindje heeft gered en vertrouwt
haar voortaan volledig.
George, hertog van Clarence, broer van koning Edward en
echtgenoot van Isabel Neville, gedraagt zich van langsom meer
onberekenbaar, klaarblijkelijk onder invloed van de drank. Hij
is ervan overtuigd dat hij en zijn vrouw behekst zijn door de
koningin. Zijn echtgenote neemt zijn paranoïde gedrag over.
George huurt een tovenaar in om zijn broer de koning om het
leven te brengen met vergif. De geslepen Thomas Stanley, nieuwe
echtgenoot van Margaret Beaufort, brengt Edward IV op de hoogte
van het complot. De tovenaar wordt terechtgesteld. Deze
samenzwering is historisch goed gedocumenteerd. Edward had zijn
wispelturige broer reeds enkele keren vergiffenis geschonken
(J.M.).
George vindt zijn jachthond vergiftigd terug en kort daarna
sterft zijn vrouw, volgens hem ook vergiftigd. Nu is hij echt te
ver gegaan. Edward wil hem aanhouden, maar hij verdwijnt. Op een
gemaskerd bal daagt hij vermomd weer op aan het hof, neemt zijn
masker af en beschuldigt voor alle adellijke aanwezigen de
koningin van hekserij en zijn broer van moord op koning Hendrik
VI.
Zwaar onder de indruk rest Edward niets anders dan hem ter dood
te veroordelen. Hij mag zelf zijn dood kiezen. Naar zijn wens
wordt hij verdronken in een vat malvezij (een zoete zuidelijke
wijn van witte druiven). Over de correcte toedracht van deze
hele episode bestaat nog steeds controverse onder Engelse
historici.
De heksenvloek van de koningin en haar moeder is nu vervuld.
Elizabeth werpt het stukje perkament met de laatste in bloed
geschreven naam in het vuur.
8. Leve de koning (The King is
Dead, Long Live the King)
1483. Vrede in Engeland. Margaret Beaufort is hofdame van
koningin Elizabeth en haar (ondertussen volwassen) zoon Henry
krijgt toestemming om uit ballingschap in Bretagne terug te
keren.
Edward IV voelt zich koortsig en ziek. Hij laat zijn broer
Richard bij zijn sterfbed roepen en benoemt hem tot voogd van de
kleine kroonprins Edward, erg tegen de zin van diens moeder,
Elizabeth. Edward sterft in haar armen, “de liefde van zijn
leven.”
Nu barst een web van intriges, complotten en samenzweringen
allerhande los. Vanaf het begin is het duidelijk dat er twee
facties zijn, die elkaar grondig wantrouwen. Dat wantrouwen zal
hen allen ten gronde richten.
Elizabeth, de koningin-weduwe vertrouwt Richard voor geen haar.
Ann Neville, de echtgenote van Richard wantrouwt Elizabeth
evenzeer, daarin bijgestaan door haar schoonmoeder, Cecily, die
zoveel mogelijk bij haar zoon stookt tegen haar voormalige
schoondochter.
Margaret Beaufort heeft in haar echtgenoot Thomas Stanley een
ideale mede-stokebrand gevonden. Het koppel heeft meteen door
dat de spanning aan het hof kansen biedt en beslist alles te
doen om die spanning in stand te houden en op te voeren.
Jane Shore, jarenlang de maîtresse van Edward IV, wordt dadelijk
na diens overlijden smadelijk weggejaagd van het hof, niet door
de weduwe, maar door Richard en de kliek rondom hem. Wanhopig
zoekt en vindt ze onderdak bij Elizabeths broer Anthony
Woodville, graaf Rivers. En wordt zijn minnares.
Tegen het advies van haar oudste dochter beveelt Elizabeth haar
broer onverwijld haar oudste zoon Edward naar Londen te halen,
om hem te laten kronen tot koning. Via zijn vrouw op de hoogte
gebracht, waarschuwt Stanley Richard, die de prins onderschept
en naar de Tower ontvoert “om hem te beschermen.”
Elizabeth zoekt andermaal asiel in de abdij van Westminster, die
Richard meteen laat afsluiten door een cordon soldeniers.
Vermomd brengt Jane Shore haar hier een bezoek om haar op de
hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen. Helaas heeft
Margaret Beaufort haar bespied, en haar man brieft haar over bij
Richard. Richard laat Thomas Rivers aanhouden en na korte tijd
onthoofden wegens verraad. Elizabeth vertrouwt Margaret Beaufort
nog steeds. Die maakt hiervan gebruik om bij haar nog meer
wantrouwen te stichten, terwijl Stanley hetzelfde doet bij
Richard, daarin geholpen door diens echtgenote Ann Neville.
Elizabeth zendt haar tweede zoon via een achterpoortje met een
bootje weg naar Vlaanderen en vervangt hem door een wisselkind,
dat in zijn plaats naar de Tower wordt gebracht.
Richard laat de prinsen, tot bastaards verklaren, wegens een
vroeger geheim huwelijk van zijn overleden broer. Als wraak
spreekt Elizabeth een bezwering uit over de rechterarm van
Richard. Die daarop in het paleis een pijnscheut krijgt waarna
zijn zwaardarm als verlamd aanvoelt.
De aflevering eindigt met de kroning van Richard III en die van
Ann Neville tot koning en koningin.
Kroning van Richard III en Ann Neville
9. De prinsen in de Tower (The
Princes in the Tower)
1484. Richard zit stevig op de troon. Ook Thomas Stanley behoort
tot de kleine groep getrouwen, die tot de hoogste ambten
promoveren.
Koningin Ann Neville dringt er bij haar man op aan hun zoon uit
te roepen tot prins van Wales.
Margaret Beaufort en haar echtgenoot Thomas Stanley sluiten nu
een merkwaardig bondgenootschap met Buckingham, jarenlange
vriend en vertrouweling van koning Richard, om de prinsjes uit
de Tower te halen.
Ann Neville benadert Richard voorzichtig over het lot van de
prinsjes: “Door te leven zijn ze een bedreiging voor ons.”
Stanley selecteert mannen voor de bestorming van de Tower.
Natuurlijk speelt hij naar gewoonte dubbel spel. Op zijn beurt
polst hij zijn vrouw over het lot van de prinsjes, eens ze
zouden bevrijd zijn. Haar antwoord: “Mijn wil is de wil van
God.”
Hij blijft aandringen: “Redden wij hen of slachten wij hen.”
Stanley overtuigt haar dat de prinsjes moeten sterven omdat ze
een hinderpaal vormen op de weg van Henry Tudor naar de troon.
Uiteindelijk zegt de vrome kwezel: “Doden.”
Ann Neville koestert dezelfde mening en smeedt plannen, buiten
medeweten van haar gemaal. Nu stelt Stanley achter de rug van
zijn vrouw een brief op om –na de aanval op de Tower- aan
Richard te laten bezorgen als het fout gaat. Je zou er het
noorden bij verliezen!
Henry Tudor verlooft zich met Elizabeth, de oudste dochter van
de voormalige koningin. Wat door Stanley meteen verraden wordt
aan Richard.
De aanval op de Tower is mislukt. Stanley vraagt zijn vrouw of
de prinsen dood zijn. Die antwoordt bevestigend, maar houdt een
slag om de arm: “Buckingham verspreidt het gerucht dat Richard
hen vermoord heeft.”
Richard zelf is ervan overtuigd dat de prinsjes veilig in de
Tower verblijven.
De dokter van Margaret Beaufort, die al een tijd een heel
dubieuze rol speelt, bezoekt Elizabeth in de abdij en brengt
haar het gerucht over dat ze vermoord zouden zijn in hun bed.
Waarop Elizabeth reageert: “Buckingham en Margaret Beaufort
hebben mijn zoons vermoord.”
De voormalige koningin en haar dochter beslissen om door
bezwering de geplande vereniging van Buckingham en Henry Tudor
in Wales te verhinderen. Ze roepen regen en tegenwind op, zodat
Buckingham de brede Severn niet kan oversteken en Tudor niet kan
overzeilen vanuit Bretagne. Buckinghams troepen zinken op hun
mars weg in de modder en deserteren op grote schaal. Richard
haalt een gemakkelijke overwinning en laat zijn voormalige
vriend Buckingham onthoofden. Eens weer in Londen, haast de
koning zich naar de Tower, waar hij tot zijn ontzetting ontdekt
dat de prinsjes spoorloos verdwenen zijn.
Beaufort slaagt erin haar belastende correspondentie met de
samenzweerders te verbranden, maar Stanley heeft haar verklikt.
Richard verbant haar naar het buitenverblijf van haar man, stelt
haar onder huisarrest, met haar man als bewaker.
Dan volgt een bijzonder vreemde episode: Richard bezoekt ’s
nachts incognito Elizabeth in Westminster. Hij vraagt haar of
zij de prinsjes in veiligheid heeft gebracht en bezweert haar
dat hij ze zeker niet heeft vermoord, al was het maar “omdat hij
daar absoluut niets mee te winnen heeft.”
Hij overtuigt haar eveneens dat ze met haar kinderen veilig de
abdij kan verlaten en zegt nogmaals: “Ik ben onschuldig aan hun
verdwijning.”
De jonge Elizabeth spreekt daarop een sterke vloek uit: “Ik
vervloek de moordenaars tot al hun zoons en de zoons van hun
zoons gestorven zijn.”
Waarop Richard profetisch antwoordt: “Pas op. Als je vloek te
lang duurt, kan hij zich uiteindelijk keren tegen iemand van wie
je houdt.”
In een hallucinante scène voltooien Elizabeth, moeder en
dochter, de huiveringwekkende bezwering bij de Teems, gericht
tot Melusina, “Alle eerstgeborene zoons…”
Een vrouw in de biechtstoel: “ik ben verantwoordelijk.”
De camera filmt haar gelaat in close-up doorheen het rooster van
het biechtvenstertje, zodat je niet kun zien wie de mysterieuze
biechtelinge is. Margaret Beaufort of toch koningin Ann?
10. Eindstrijd (The Final
Battle)
Elizabeth Woodville en haar dochters kunnen hun asiel in
Westminster verlaten. Maar de voormalige koningin wordt door
Richard onder huisarrest geplaatst, ver van Londen, terwijl hij
haar twee oudste dochters als hofdames aan de vorstelijke
entourage toevoegt. Dit is een centrale stelling van de auteur
Philippa Gregory om Richard III vrij te pleiten van de moord.
Prins Edward, de zoon en troonopvolger van Richard, blijft een
ziekelijk zorgenkind. Hij vat koorts, moet het bed houden en
sterft uiteindelijk tot diepe wanhoop van zijn ouders.
Ondertussen gaan de geruchten dat Richard verliefd is op en een
verhouding heeft met prinses Elizabeth, de oudste dochter van de
voormalige koningin. Hij stelt zijn eega echter gerust: dit is
louter een politiek spel, gericht tegen Henry Tudor en bedoeld
om diens aanhangers om de tuin te leiden.
Het mysterie van de verdwenen prinsjes blijft de geesten
beheersen. Zit koningin Ann achter de moord? Zij zelf
beschuldigt haar man, Richard, die in alle toonaarden ontkent.
Prinses Elizabeth is zeker dat Richard niet de moordenaar is.
Koningin Ann wordt in het jaar 1485 alsmaar zieker. Vermoedelijk
lijdt ze aan tuberculose. Ze roept haar vertrouweling (en die
van haar echtgenoot) Robert Brackenbury bij zich. Ook die staat
voor een raadsel wat de verdwijning van de prinsjes uit de Tower
betreft.
Henry Tudor landt in Engeland. Margaret Beaufort bezweert haar
echtgenoot Stanly zich achter hem te scharen. Tot haar wanhoop
houdt die echter de boot af.
De voormalige koningin, Elizabeth Woodville, is zeker dat
Beaufort achter de moord zit op haar oudste zoon. Haar jongste,
Richard, die ze in Vlaanderen in veiligheid had laten brengen
keert terug bij zijn moeder.
Op de avond voor de beslissende slag bezoekt prinses Elizabeth
Richard in zijn legerkamp en bedrijft de liefde met hem.
22 augustus 1485. Bij Bosworth volgt dan de beslissende botsing.
Richard is aan de winnende hand. Jasper Tudor roept zijn neef
Henry toe zich in veiligheid te brengen. Op dat ogenblik mengen
de troepen van de twee broers Stanley zich in de strijd … aan de
kant van Tudor! Richard wordt overspoeld door vijanden die woest
op hem inhakken. Stanley haalt de oorlogskroon van Richards helm
en biedt ze geknield aan Henry Tudor aan.
Bespreking
In feite draait de hele tiendelige reeks, net zoals de
romantrilogie, rond het lot van de twee prinsjes, de zonen van
Edward IV ‘the greatest mystery in the history of royal
England.’ Heeft Richard III zijn neefjes vermoord? De
schrijfster houdt de boot af, draait om de hete brij heen. Maar
lost dat met veel flair en brio op. Toch kan je zeggen dat ze
belangrijke argumenten aanhaalt, die Richard vrijspreken van de
moorden, net als in het hier al eerder besproken
Een koninkrijk
voor een moord.
Richard komt over als een sympathieke, loyale, bekwame man. Ook
hij verandert onder invloed van de koningskroon. Toch kun je de
hele reeks zien als een rehabilitatie van Richard, de meest
gehate vorst, die zelfs de infame Jan zonder Land (broer van
Richard Leeuwenhart, ca. 1200) nog paardenlengten achter zich
laat.
Een sublieme vondst van de auteur is de vloek die Elizabeth en
haar dochter leggen over de moordenaar van haar zoon: zijn
eerstgeborene zal sterven vooraleer hij de troon zal kunnen
betreden.
Nu wil de historische werkelijkheid het volgende: de zoon van
Richard III en Ann Neville sterft jong (zie episode 10). Is
Richard dus de moordenaar? Haar eigen dochter huwt met Hendrik
Tudor. Diens kroonprins, Arthur, sterft jong. Hendrik VIII, die
zijn broer opvolgt en diens eega overneemt, heeft bij zijn zes
vrouwen slechts één zoon. Deze wordt koning als Edward VI (1537
–1553) en sterft na amper 6 jaar regeren. Hij wordt opgevolgd
door ‘Bloody Mary’ Tudor, katholieke dochter van Hendriks eerste
vrouw, Katharina van Aragon. Zij huwt met Filips II van Spanje,
kent enkele schijnzwangerschappen, doch sterft kinderloos. Dan
komt haar halfzuster op de troon, Elizabeth I (1533 –1603),
dochter van Hendriks tweede vrouw, Ann Boleyn. De ‘Virgin Queen’
huwt nooit en overlijdt kinderloos. Met haar eindigt de
Tudordynastie en komen de Stuarts op de troon met James I,
koning van Schotland, zoon van Mary Stuart (door Elizabeth
onthoofd in 1587).
Acteerprestaties
Slechte acteurs of dito prestaties vind je in de hele reeks
niet. In de eerste afleveringen zijn er twee actrices, die de
rest gewoon van het scherm spelen.
Janet McTeer was in haar rol van Jacquetta de grote ster. Haar
confrontatie met Cecily Neville (Caroline Goodall), de koele
moeder van de koning, vormde het hoogtepunt van de eerste
aflevering. Die hertogin Cecily is een van de onaangename
personages tot in de laatste afleveringen. Zij kan het
intrigeren en stoken niet laten, zij haat Elizabeth en is zelfs
bereid haar eigen zoon Edward IV onwettig te laten verklaren om
haar lieveling George op de troon te krijgen.
De lat voor de Vlaamse actrice Veerle Baetens, die de
meedogenloze oorlogskoningin Margaret van Anjou moet neerzetten,
lag hoog. Maar ze speelt haar met overweldigende brio!
De bloedmooie Rebecca Ferguson is met haar engelengezichtje een
lust voor het oog, doch komt aanvankelijk wat matjes over. Dat
verandert, vooral na de dood van haar gemaal Edward in 1483.
Ritme en aankleding
Vergeleken met een hyperkinetische Amerikaanse reeks als
bijvoorbeeld The Newsroom, is The White Queen gedraaid in de
aloude BBC-traditie van historische films sinds de jaren 1970.
Gemakkelijk te volgen, ondanks de perspectiefwisselingen tussen
de talrijke personen en plaatsen. Of de historische
werkelijkheid altijd getrouw is weergegeven, kan een punt van
discussie blijven.
Zoals gezegd gebeurde een groot deel van de opnamen in
Vlaanderen. Dat heeft niet alleen te maken met de ‘taxshelter’,
een fiscaal zeer voordelig systeem, maar ook met het streven
naar historische correctheid: in Engeland zijn nauwelijks nog
geschikte locaties te vinden die niet in de latere Tudorperiode
zijn aangepast en verbouwd.
Datzelfde streven naar realiteit vind je eveneens terug in de
aankleding van de interieurs en de kledij van de personages.
Voor die kledij is de informatie duidelijk gehaald bij de
talrijke schitterende realistische miniaturen uit deze periode.
Hoewel gestreefd is naar voldoende verschillen in bijvoorbeeld
de kleuren van de toiletten om de verschillende personages van
elkaar te kunnen onderscheiden (wat niet in alle films het geval
is). Aan die aankleding, de wapenrustingen enz. is de grootste
zorg voor historische correctheid besteed. Eén miniem detail: op
koude dagen zie je altijd de adem van de personages in ijle
wolkjes uitwasemen (wat de acteurs vaak heel wat ijskoude handen
en voeten moet bezorgd hebben bij de soms urenlange opnames).
Dit alles maakt fragmenten uit de reeks zeer geschikt voor
primaire beeldvorming over de periode.
Kortom, geen wonder dat bij elke nieuwe druk van de romans voor
het omslag foto’s uit de televisiereeks gekozen worden en
telkens verwezen wordt naar de ‘magistrale’ verfilming.
Cast
Engelse Cast
Acteur |
Personage |
Lady Anne Neville |
|
Lady Isabel Neville |
|
Anne de Beauchamp, Gravin van Warwick |
|
Lady Margaret Beaufort |
|
Margaret Beauchamp of Bleto |
|
Henry Stafford |
|
Richard Wells |
|
William Herbert, Lord van Pembroke |
|
Lord Stanley |
|
Mary Woodville |
Vlaamse cast
Acteur |
Personage |
Katherina Woodville |
|
Thomas Burdett |
|
Harry Stafford |
|
prins Teddy |
|
prinses Bona van Frankrijk |
Noten
1.De
rozenkoningin
De roos van Lancaster
De witte roos
Lees ook liefst eerst: Josephine Tey,
Een koninkrijk voor een
moord
2. Zie: De Maesschalck, E.,
De Bourgondische vorsten
(1315-1530), Leuven, Davidsfonds, 2008 en:
Vlaamse miniaturen
plus diverse onderwerpen op de Joos de Rijcke-site:
Karel de
Stoute en de ‘Burgunderbeute’;
Dames met klasse: Margareta van
York…;
Handschriften en boekdrukkunst.
Bijlagen
Bijlage 1.
Verfilming
Bijlage 2.
Margaretha van York
Bijlage 3.
Gruuthuse
Bijlage 4.
William Caxton en Margaretha van York
Bijlage 5.
Skelet van Richard III gevonden
Bijlage 6.
De wever en de eeuwigheid.
Bijlage 7.
Heksen, hermelijn, hoogmoed & onmondige vrouwen
Jos Martens, februari 2015