Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 7, nummer 119, februari 2018 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Conferentie Media & Geschiedenis, 2 februari 2018
- Bijeenkomst wereldgeschiedenis, 7 februari 2018
- Collegedag Oudheid, 12 februari 2018
- Atlantische Onderwijsconferentie, 15 februari 2018
- nascholing W.O.II en Koude Oorlog Groningen, 22 februari 2018
- Vierde VGN Congres in Openluchtmuseum Arnhem, 9 maart 2018
- Workshop gewijzigd examen havo, 22 maart 2018
- Workshop over differentiatie en zorgleerlingen in de geschiedenisles, 18 mei 2018
Nascholing W.O.II en K.O.
22 februari organiseren de Groninger Archieven, het Oorlogs-
en Verzetscentrum Groningen en het Expertisecentrum
Vakdidactiek Noord (RUG) een nascholing rond de Tweede
Wereldoorlog en Koude Oorlog.
Prof. dr. Frits Boterman opent de middag met een lezing waarin
hij ingaat op de vraag hoe het mogelijk is dat er in Nederland
in vergelijking met omliggende landen zoveel joden zijn
gedeporteerd naar en vermoord in concentratie- en
vernietigingskampen. Vervolgens worden er verschillende
workshops aangeboden. Centraal hierin staan primaire bronnen
uit de collecties van de Groninger Archieven en het Oorlogs-
en Verzetscentrum en de vraag hoe deze ingezet kunnen worden
in de geschiedenisles.
Aan deze nascholing zijn geen kosten verbonden. Meer
informatie over het programma kunt u vinden op
deze website. U kunt zich
hier aanmelden.
Cito zoekt docenten voor constructiegroepen
Ben jij goed in het stellen van de juiste vragen?
Ben jij een creatieve en vakbekwame docent, die graag met
vakinhoud en toetsing bezig is? En ben je goed in het stellen
van de juiste vragen? Dan is meewerken aan de constructie van
Centrale toetsen en examens misschien iets voor jou. Wij maken
deze toetsen en examens in opdracht van het College van Toetsen
en Examens (het CvTE).
Per 1 augustus zoeken wij docenten die beschikbaar zijn voor
de constructiegroepen van Centrale toetsen en examens voor
geschiedenis bb/kb/gt (papier en digitaal), geschiedenis h/v
en Centrale Eindtoets Geschiedenis.
Wat vragen wij van jou?
Je hebt als docent recente onderwijservaring in het schooltype
waarvoor het examen/de toets gemaakt wordt en (voor examens)
ervaring met examenklassen/geeft bij voorkeur les in
examenklassen. Je beschikt over gedegen vakkennis en je hebt
ervaring met Word.
Docenten die meewerken aan een schoolboekmethode, komen niet
in aanmerking.
Informatie en reageren
Wil je meer informatie en/of heb je interesse? Kijk dan vanaf 3 februari op www.cito.nl en reageer uiterlijk 28 februari.
De Tatoeëerder van Auschwitz
Onlangs verscheen in Nederlandse vertaling het boek De Tatoeëerder van Auschwitz, gebaseerd op het verhaal van Lale Sokolov die, samen met zijn latere vrouw Gita, het concentratiekamp Auschwitz overleefde. Heather Morris sprak, na de dood van zijn vrouw, drie jaar lang, twee tot drie dagen per week met Sokolov. Op Histoforum een bespreking van het boek.
Een geschiedenis van de wereld in 100 voorwerpen
Jos Martens wijdt een tweede artikel aan het boek Een geschiedenis van de wereld in 100 voorwerpen. Een interessante passage uit dit artikel: 'Onze schoolboeken geschiedenis stellen dit meestal voor als een piramide, met keizer en paus bovenaan, horigen en lijfeigenen onderaan. De middeleeuwse mens zag het anders, niet als een piramide, maar als het beeld van het schaakspel'.
Het eerste artikel vindt u hier.
Darkest Hour
Onlangs ging de film Darkest Hour in première over het optreden van Winston Churchill in de meidagen van 1940. Een aanrader. Zie ook deze (positieve) recensie, waarin ook aandacht wordt besteed aan een van de meest besproken scenes in de film, waarin Churchill de metro neemt.
De eerste vrouwelijke chirurg?
In 1918 stuitte de Groningse arts M. Bolt op het verhaal van de vrouw van een zeventiende eeuwse chirurgijn, die met enige fantasie de eerste vrouwelijke chirurg van Nederland kan worden genoemd.
Cartoon
Inspiratiedagen van VO-Content
Op
7 maart (Leeuwarden),
28 maart (Eindhoven) en
11 april
(Maarssen), telkens van 14.00 - 20.00 uur (inclusief diner)
organiseert VO-Content zogenaamde inspiratiedagen. Deze zijn
bedoeld voor docenten uit het voortgezet onderwijs, die
geïnteresseerd zijn in maatwerk en gepersonaliseerd leren.
Tijdens de Inspiratiedagen ga je echt praktijkgericht aan de
slag in workshops over o.a. activerende didactiek, vernieuwing
in de school, vakoverstijgend werken en leerdoeldenken. Je
kunt ook naar inspiratiesessies van collega-docenten én
leerlingen die vertellen over hun onderwijspraktijk.
Naast workshops en inspiratiesessies kun je ook je eigen
digitale les arrangeren onder begeleiding van ervaren
docenten. Of je kunt in gesprek gaan over je eigen
onderwijspraktijk met collega’s bij de rondetafelgesprekken.
Stel je vraag over Stercollecties of de extra programma’s aan
de helpdeskmedewerkers en kom alles te weten over deelnemen
aan VO-content en de ontwikkelagenda op de informatiemarkt.
6000 jaar oud babyskelet in arm vrouw gevonden in Nieuwegein
In Nieuwegein is een bijzondere archeologische vondst gedaan: een babyskelet van 6000 jaar oud. Het kindje zou hebben behoord tot de Swifterbantcultuur, de eerste landbouwende cultuur in Nederland.
Wedstrijd: ‘De Verkiezing van de Toekomst’
Tussen 2017 en 2019 vieren we in Nederland dat honderd jaar
geleden algemeen kiesrecht werd ingevoerd: in 1917 kregen alle
mannen vanaf 25 jaar kiesrecht, twee jaar daarna ook vrouwen.
Goed nieuws. Maar… is het kiesstelsel dat we nu kennen
geschikt voor de komende honderd jaar? De Kiesraad nodigt
jongeren uit de klassen 4, 5, en 6 van het voortgezet
onderwijs uit een
essay te schrijven over de toekomst van
verkiezingen.
Oproep deelname onderzoek
In verband met een landelijk onderzoek naar kennis van
WO2/Holocaust onder jongeren zou ik graag in contact komen met
een aantal docenten op VO- en Mbo-scholen. Het onderzoek zal
bestaan uit twee delen: een digitale enquête (duur ongeveer 30
minuten) onder leerlingen (leeftijden 13-21 jaar), en daarna
enkele korte interviews met leerlingen en docenten (ik kom dan
naar uw school).
Het gaat nadrukkelijk om verschillende leeftijdsgroepen en
niveaus, en niet alleen om leerlingen die geschiedenis in het
pakket hebben. De eindrapportage verschijnt in het voorjaar
van 2018.
Hebt u interesse om deel te nemen? Graag contact via
marc.vanberkel@han.nl.
Puissant rijk
In een artikeltje in een huis-aan-huis-blad legt een medewerker van het Rijksmuseum Twenthe een verband tussen de uitdrukking puissant rijk en Adrien Jacques Puissant. Terecht? Lees het korte artikel op Histoforum.
De verliefde monnik
Hier beghinnen we nu an is een lied uit de begintijd van de Reformatie over een verliefde monnik. Een aardige illustratie van de bezwaren van protestanten tegen het monstieke leven.
Saga: nieuwe, activerende geschiedenismethode
Saga is een geschiedenismethode voor vmbo, havo en vwo van
uitgeverij Blink, die is ontworpen vanuit de motivatie van
leerlingen en aansluit bij hun belevingswereld. Het is een
methode voor docenten die samen met leerlingen geschiedenis
willen ontdekken en onderzoeken. Digitaal lesmateriaal vormt
de basis en biedt alle mogelijkheden om leerlingen te
activeren. Wat beter werkt op papier, zoals leerteksten en
verwerkingsmateriaal, is gebundeld in een bijbehorend boek.
Saga bestaat uit thema’s waarin alle kerndoelen en kenmerken
van de tijdvakken samenhangend aan bod komen. De methode is
ontworpen om leerlingen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en
vooral veel zelf te laten ervaren en ontdekken. Als docent heb
je de ruimte om eigen keuzes te maken en zelf verhalen,
anekdotes en bronnen toe te voegen.
Lees hier meer over Saga.