Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 154, oktober 2019 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Workshop Historische Context Nederland 1948 – 2008., 31 oktober 2019 in Utrecht.
- Vmbo-conferentie, 1 november 2019 Utrecht
- VO-Digitaal Academy, 5 november 2019 in De Werelt in Lunteren.
- Hoorcollege staatsrecht en democratie in tijden van populisme en nationalisme, 11 november 2019 EU Rotterdam.
- Gesimuleerd verleden, 8 november 2019 EU Rotterdam.
- Pabo conferentie, 15 november 2019 Verzetsmuseum Amsterdam
- Holocausteducatiedag, 20 november 2019
- Workshop Historische Context Steden en Burgers in de Lage landen, 22 november 2019 in Utrecht.
- Geschiedenisdag ICLON Leiden, 29 november 2019 in Leiden
- Didactiekconferentie VGN, 29 en 30 november Vught.
- Landelijke Geschiedenisquiz voor scholieren in Zaltbommel.
- seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’, Jeruzalem, 27-12-2019 t/m 05-01-2020
- Workshop Historische Context het Britse Rijk, 24 januari 2020 in Utrecht
De zeemogendheden
Andrew Lambert is hoogleraar maritieme geschiedenis aan King’s College in Londen. In ‘De zeemogendheden’ dat op 19 november 2019 verschijnt, vertelt hij op originele wijze het verhaal van de vijf klassieke zeemogendheden: Athene, Carthago, Venetië, de Republiek der Nederlanden en Engeland. Het ging ze niet om macht en gebiedsuitbreiding, maar om handel en voorspoed. De auteur laat zien waarom deze staten dynamischer, opener en uitzonderlijker waren dan hun imperiale collega’s. Volgens Lambert creëerden deze vijf staten bewust een maritieme mentaliteit en identiteit, die de internationale handel en liberale waarden van de moderne wereld hebben vormgegeven. Andrew Lambert geeft met ‘De zeemogendheden’ een indrukwekkende analyse van de maritieme cultuur. Met prachtige kaarten, illustraties en registers.
Geschiedenisleraar 2019
De drie genomineeerden voor de titel Geschiedenisleraar van het jaar zijn bekend.
Fresco of fighting gladiators unearthed at Pompeii
An intact fresco portraying fighting gladiators has been
unearthed by archaeologists in Pompei, the ancient Roman
city buried under a thick carpet of volcanic ash in 79 AD.
Vrouwengeschiedenis
In de vorige nieuwsbrief besteeedde ik aandacht aan een boek over de positie van de vrouw in de vroege middeleeuwen. Op de website van het blad Linda staat een kort interview met historica Agnes Cremers, oprichter van educatieplatform F-site en noemt ze drie vrouwen die volgens haar een plaats in de geschiedenis/het geschiedenisonderwijs zouden moeten krijgen.
Holistische rubric en Banded-Marking
Korte beschrijving van een holistische rubric en het banded-marking model voor het summatief en formatief beoordelen van prestaties van leerlingen op grote open opdrachten.
De slavernij begon in de Bronstijd
De Lechvallei, Beieren, vierduizend jaar geleden. Er staan
grote boerderijen, met talrijke bewoners. Iedere boerderij
is eigendom van één familie, en het bezit gaat over van
vader op zoon. Deze vroege boeren zijn rijk; ze halen hun
bruiden van ver, en kunnen beschikken over tal van knechten
die weinig tot niets hebben. Mogelijk waren dat huisslaven,
die tot nu toe werden beschouwd als een uitvinding van de
Griekse oudheid, een paar duizend jaar later.
Hoe kun je dit in vredesnaam weten? Vierduizend jaar geleden
zat Europa in de Bronstijd. Schriftelijke verslagen van hoe
het er destijds aan toe ging, zijn er niet, alleen schamele
archeologische resten van mensen, dieren, potten en
klokbekers. Maar de archeologie krijgt steun van genetici,
die met analyses van DNA-resten de geschiedenis van een volk
kunnen invullen.
Lees verder in Trouw of eventueeel
hier.
Exitticket: Hulpmiddel bij formatief handelen
Een concreet en effectief instrument bij feedback geven is de exit ticket. Exit Tickets zijn bedoeld zijn om leerlingen te helpen reflecteren. De leerlingen benoemen wat zij geleerd hebben, moeilijk vinden of nodig hebben om verder te leren. Met ExitTicket kunnen leerlingen op hun mobieltje reflecteren op de les met behulp van 5 vragen die jij als docent hebt voorbereid. Dit kunnen open vragen zijn, maar ook ja/nee vragen. Je hebt direct inzicht in je lesresultaten en je kunt zo beter differentiëren.
Video De Opstand
Barbaar Educatie heeft op YouTube een filmpje geplaatst waarin in negen minuten De Opstand tegen Spanje wordt behandeld. Zie ook de filmpjes van Joost van Oort of dit filmpje van dezelfde auteur.
Formatief handelen
Al mijn artikelen over formatief handelen, met name voor het vak geschiedenis, zijn nu toegankelijk via deze pagina.
De Reformatie en Gasselte
Van 1 juli 2018 tot haar plotselinge dood op 20 augustus
2019 was mijn vrouw Rosée van der Kaap-Busscher predikant
van het Witte Kerkje in Gasselte. In die periode heb ik mij
verdiept in de kerkelijke geschiedenis van Gasselte. Op deze
pagina's publiceer ik af en toe resultaten van mijn
onderzoek. Het eerste
artikel gaat over het begin van de Reformatie in
Gasselte en over de eerste predikanten.
Schuilplaats voor geallieerde vliegers
In de aanloop naar de 75-jarige herdenking vaan het eind van
W.O.II zullen er vanzelfsprekend veel boeken verschijnen,
gewijd aan die oorlog. Bij Omniboek verscheen bijvoorbeeld
Schuilplaats voor geallieeerde vliegers. Aan de hand van
diepgaand bronnenonderzoek in binnen- en buitenland
reconstrueert Wolter Noordman in Schuilplaats de Veluwe de
zogenaamde ‘vluchtlijnen’ voor neergeschoten geallieerde
vliegers naar het Verenigd Koninkrijk. De Veluwe was voor
hen een belangrijke schuilplaats. Daar werden zij gehuisvest
door twee artsen: Dik Eskes en Joop Kruimel. Aan de hand van
het geheime ‘gastenboek’ van Kruimel, waarin alle
onderduikers iets hebben geschreven, wordt het soms droeve
lot van 25 van hen gereconstrueerd en krijgen deze
onderduikers een gezicht.
Testing Times (Inburgeringsexamen in het VK)
Historica Joanne Paul doceert aan de universiteit van Sussex. Zij is zelf immigrant in het VK en als zodanig bekeek zij de inburgeringsstest die migranten in het Verenigd Koninkrijk moeten afleggen om Brits staatsburger te kunnen worden. De test geeft, zo concludeert Paul in dit artikel, een aardig beeld van hoe de Britten tegen hun verleden (willen) aankijken.
Spaanse griep
Op mijn
artikel over de Spaanse griep in Gasselte,
waar ik korte tijd gewoond heb, kreeg ik van verschillende
familieleden de reactie dat deze griep ook onder voorouders
van henzelf of van schoonfamilie slachtoffers had gemaakt.
Dat bracht me op het idee dat het aardig zou kunnen zijn aan
het artikel een aantal opdrachten voor het geschiedenisonderwijs te
koppelen.
In
deze opdrachten
werken leerlingen o.a. aan hun informatievaardigheden en
redeneervaardigheden. In opdracht 2 leren leerlingen een
kort betoog te schrijven, waarin zij zelf gevonden gegevens
vergelijken met die in het artikel.
Jagers met geheugenverlies
Een pleidooi voor meer open opdrachten aan de hand van de opdracht Jagers met geheugenverlies, waarin leerlingen een overlevingsplan bedenken voor een stam van jagers en verzamelaars die aan geheugenverlies lijden.
Jagers met geheugenverlies, deel 2
In een vorig artikel werden voordelen besproken van open opdrachten, waarbij de leerlingen veel ruimte krijgen voor een eigen inbreng. In dit artikel wordt nader ingegaan op de vraag hoe je dergelijke opdrachten zou kunnen beoordelen.
Hoe denkt de VGN over het eindrapport M&M van Curriculum.nu?
De reactie van de VGN op het eindrapport M&M van Curriculum.nu? vindt u op de website van de VGN.
Het meisje van Yde
Op de website F-site staat een gedichte en een korte opdracht over het meisje van YdeSimulatie Eerste Wereldoorlog (in het Engels)
In
this simulation you are a British soldier who joins the army
in 1914 to fight the Germans. You will learn about the dangerous
conditions which soldiers lived and fought in.You will be
provided with a worksheet.You may wish to play the game through
once without the worksheet, then go through a second time
getting answers. You can save your progress at any time to
continue the game over several lessons or as homework.
Uitsmijter (of patat?)
Tijd om een belangwekkende historische kwestie aan te snijden, blogt Jona Lendering: Wie is de uitvinder van de patatfriet? Iemand moet als eerste op het idee zijn gekomen aardappelen te schillen, te snijden en in olie te bakken. De Vlaamse kunsthistoricus Paul Ilegems denkt het antwoord te weten: niemand minder dan Teresa van Avila (1515-1582), de Spaanse mystica.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.