
artikelen over geschiedenis didactiek
Intriges in het Vaticaan
Joris Tulkens (2025). Intriges in het Vaticaan. Hoe
Leuven zijn universiteit bijna misliep, Sterck & De
Vreese, 2025, 256 blz.
Inhoud
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
-
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Alle artikelen uit 2024
- Alle artikelen uit 2025
- Columns over onderwijs
Intriges in het Vaticaan. Hoe Leuven zijn universiteit
bijna misliep
Soms kunnen historische
romans een betere plek zijn om discussiepunten
in een wetenschappelijk debat te bespreken dan
de vakliteratuur zelf. |
1425. De aarde geldt als het centrum van het heelal. De Nieuwe Wereld is nog onbekend terrein; dichter bij huis krijgt Jeanne d’Arc, tijdens de Honderdjarige Oorlog, haar eerste visioenen. Aderlaten is de remedie voor vele kwalen, Jan van Eyck treedt in dienst als hofschilder van hertog Filips de Goede … En Leuven wordt het intellectuele centrum van onze contreien, dankzij de oprichting van het Studium generale Lovaniense.
In 1425 gaf paus Martinus V toestemming voor de
oprichting van een universiteit in Leuven.
Daarmee is de Katholieke Universiteit Leuven de oudste
Alma Mater van de Lage Landen.
In 2025 is die stichtingsbul dus 600 jaar oud. Dat moest
gevierd. De ideale gelegenheid voor een hele reeks
feestelijkheden in stad en universiteit en voor deze
roman van Joris Tulkens, amper een jaar na zijn
Adrianus Dossier, over Adrianus VI, de kortstondige
enige paus uit de Nederlanden.
Van 26 tot 29 september 2024 bracht paus Franciscus
daarom een bezoek aan België ter herdenking van deze
heel uitzonderlijke, eenmalige gelegenheid. Franciscus,
de eerste Zuid - Amerikaanse paus en eerste jezuïet op
de Heilige Stoel zou perfect gepast hebben als een van
de (positieve) hoofdpersonen in
Conclaaf!
Zijn verblijf verliep minder feestelijk dan gewenst,
door de naweeën van de geruchtmakende kort daarvoor ook
in Nederland uitgezonden vierdelige Vlaamse
televisiereeks ‘Godvergeten’ over een ontstellend
verspreid seksueel misbruik van jongeren door katholieke
geestelijken.
(Waarbij de paus ook een veel besproken onderhoud had
met slachtoffer van het misbruik)
Leuven 1424. De stad aan de Dijle komt uit een diep dal.
Leuven is zijn positie als belangrijkste stad in Brabant
kwijtgeraakt. Nu de economische relance een feit is,
zijn de ambities opnieuw groot, getuige de verbouwing
van de Sint-Pieterskerk en de prille plannen voor een
nieuw stadhuis.
Leuven droomt van een eigen Studium Generale, een
universiteit. Het stadsbestuur, het kapittel van de
Sint-Pieterskerk en de entourage van de Brabantse hertog
Jan IV trekken de stoute schoenen aan en besluiten een
missie naar Rome te sturen onder leiding van Willem
Neve, de scholaster van de kapittelschool om pauselijke
goedkeuring te verkrijgen. Dat is absoluut noodzakelijk
in deze tijd.
Voor het oprichten van een universiteit is de
goedkeuring vereist van ofwel paus Martinus, ofwel
keizer Sigismund (1368 – 1437) van het Heilig Roomse
Rijk
Wanneer de delegatie in opdracht van het stadsbestuur
gaat pleiten bij paus Martinus, heeft zij een
verzoekschrift. Eén van de belangrijkste argumenten
daarin: als inwoners van het hertogdom Brabant willen
studeren, moeten ze ver reizen. Op dat moment telt
Europa al een vijftigtal universiteiten, maar de Lage
Landen moeten het nog zonder stellen. Wie in onze
contreien woont en een diploma wil, moet daarvoor
meestal jarenlang naar Keulen of Parijs. Aangezien er
overal wordt gedoceerd in het Latijn, is er van een
taalbarrière geen sprake.
Willem Neve is onze getuige en verteller, aan het woord
doorheen het hele boek. We zien het volledige verhaal
door zijn ogen, weten wat hij weet of te weten komt.
Aan het zenden van de delegatie gaat een lang voorspel
vooraf van meer dan een decennium. Neve moest eerst de
nodige kwalificaties verwerven om scholaster
te kunnen worden van de Leuvense kapittelschool,
vervolgens Magister Artium (Magister in
de Zeven Vrije Kunsten) na jaren studie aan het nog
jonge Studium Generale in Keulen, met nog bijkomende
studie in Heidelberg.
Dan spelen de religieuze en politieke tribulaties in de
buitenwereld een remmende rol. Om de tweespalt met de
Franse pausen in Avignon te beslechten zijn er een
tijdlang zelfs drie pausen in plaats van twee, tot
Martinus V in Rome in 1417 met de pauselijke tiara op
het hoofd eindelijk de troon van Petrus kan bestijgen.
Volgen de tribulaties met het loslopend huwelijk tussen
Jacoba van Beieren en hertog Jan IV van Brabant, de
dreiging van een Engelse invasie door Jacoba’s
tijdelijke tweede echtgenoot,
Humphrey van Gloucester, zoon van koning
Hendrik IV van Engeland (1424), de tussenkomst van
de Bourgondische hertog Filips de Goede, met alle
gevolgen voor de toekomst in het vooruitzicht (1)…
Dat kost natuurlijk de nodige bladzijden in het verslag
van Willem Neve.
In 1425 kan de delegatie eindelijk naar Rome. Dat is
echter sneller gedacht dan gedaan.
p. 103 ‘Een reis door Europa was geen lachertje.’
Het kost hun een tocht van anderhalve maand, recht naar
het zuiden door Bourgondië naar Zwitserland, de Alpen,
Sint-Bernardpas, Aosta, Pavia, Rome.
Waarom de route via Bourgondië? Dat had alles te maken
‘met de zorg die Filips van Bourgondië besteedde aan de
veiligheid in zijn gewesten…’ Vergeet niet: dit is de
tijd van de Honderdjarige Oorlog, met een Frankrijk in
volle beroering, enorme krijgsbenden, die het land
afschuimden, plunderend, moordend en verkrachtend. Plus
officiële legers die geen haar beter waren.
Adderkluwen in het
Vaticaan
Neve beschrijft zijn teleurstelling bij zijn
kennismaking met de Eeuwige Stad, (nog) volledig in
verval, vooraleer de grote restauratie een kleine eeuw
later op grote schaal zal inzetten. Hier belanden hij en
zijn metgezellen in een giftig adderkluwen van
gehakketak, muggenziften, ongehoord formalisme en
vertragingsmaneuvers met steekpenningen, kleine en grote
corruptie op alle niveaus. Om de deuren in het Vaticaan
te openen is zowel invloed nodig als geld! Veel geld.
Behalve het verzoekschrift heeft hij ook een aanbeveling
van hertog Jan Jan IV aan te bieden. Bij de
vertegenwoordigers van de hertog in Rome kan hij terecht
voor hulp om zijn weg te vinden doorheen de ingewikkelde
procedures in het labyrint van de pauselijke kanselarij,
op dat moment reeds lang de meest uitgebreide
bureaucratie in Europa.
Maar dat is blijkbaar toch niet helemaal van een leien
dakje gelopen.
Voor Neve triomfantelijk naar Leuven kan terugkeren met
het pauselijke fiat, dient er een hele uiterst
strikte en gedetailleerde procedure worden doorlopen.
Zo’n suppliek moet aan strikte regels beantwoorden.
Nadat het verzoekschrift door ambtenaren is bestudeerd,
wordt het aan de paus voorgelegd. Dat gebeurt tijdens
één van de dies signaturae, de dagen waarop
Zijne Heiligheid supplieken beoordeelt, duizenden per
jaar.
Op 9 december 1425 laat Martinus tot grote opluchting
van de Leuvense delegatie de geijkte goedkeuringsformule
noteren op het verzoekschrift: ‘Fiat ut petitur’,
‘het zal gebeuren zoals het gevraagd is’. Daarmee is de
stichting van de eerste universiteit in de Nederlanden
een feit. Dezelfde dag staat de paus eveneens drie van
de gevraagde privileges toe.
In 1427 worden er, na bijkomend gelobby, drie privileges
goedgekeurd die twee jaar eerder geweigerd waren, of
slechts tijdelijk toegestaan.
Aanvankelijk moet de universiteit het stellen met vier
faculteiten: artes, waar een verplichte
basisopleiding in filosofie en natuurwetenschappen wordt
gegeven; geneeskunde, burgerlijk recht en
kerkelijk recht. De aanvraag voor een
theologische faculteit wordt geweigerd, in 1425 én in
1427, wellicht uit angst voor een nieuw centrum van
verzet tegen het pauselijk gezag. In Duitsland zijn op
dat moment de volgelingen van de ‘ketterse’ Jan Hus
actief, die ondanks een vrijgeleide van keizer Sigismund
door schandelijke woordbreuk veroordeeld werd tot de
brandstapel op het concilie van Konstanz (1415).
Pas in 1432 geeft paus Eugenius IV de lang verhoopte
toestemming en kan de stichting van de universiteit als
afgerond beschouwd. Leuven heeft zijn Studium generale,
wat leidt tot het afleveren van licentia ubique
docendi, de toelating om op pauselijk gezag overal
in de christelijke wereld te doceren.
Om vervalsing te voorkomen wordt de goedgekeurde
suppliek eerst geregistreerd. De perkamenten oorkonden
worden voorzien van de pauselijke bulla; het loden
zegel, waarvan de term `bul´ is afgeleid, wordt onderaan
de voetplooi bevestigd met twee aan elkaar gedraaide
strengen van gele en rode zijde. Het fraaiste exemplaar
van de pauselijke documenten is de stichtingsbul, in
prachtig gekalligrafeerde letters, met op de eerste
regel in indrukwekkende gotische majuskels, de naam van
Martinus V. De bul bepaalt ook dat hertog, stad en
kapittel moeten zorgen voor geschikte lokalen, en het
salaris van de professoren moeten betalen.
Het origineel is in de loop der eeuwen verdwenen. In
1909 dook het terug op. Doch het ging definitief
verloren in de grote brand van de bibliotheek, door
dronken Duitsers aangestoken in augustus 1914 tijdens de
Eerste Wereldoorlog. Gelukkig waren in 1909 met behulp
van fotogravure facsimile’s gemaakt. Zo beschikken we
toch over een getrouwe kopie van het document dat ruim
350 jaar lang de grondslag was voor het functioneren van
de Leuvense universiteit*. Die valt sinds de restauratie
in 1834 onder een heel ander juridisch regime, met de
Belgische bisschoppen als inrichtende macht.
* Zie: Het verhaal achter de stichtingsbul De
stichting van de Leuvense universiteit | KU Leuven
Stories
Van hieruit komt een hele reeks bijdragen over de KU
Leuven en de viering binnen bereik.
Neve keert begin 1426 terug. De rekening die hij aan het
stadsbestuur presenteert bedraagt ruim een tiende van de
uitgaven van dat jaar.
Op zaterdag 7 september kondigt de burgemeester plechtig
de stichting van de universiteit af en de opening van
het eerste academiejaar.
De lessen starten op 2 oktober. Negen hoogleraren zijn
er op dat moment, en enkele honderden studenten. Die
komen in de eerste plaats uit het hertogdom Brabant,
uiteraard, en uit de graafschappen Vlaanderen en
Holland. Reisafstand is altijd een belangrijke factor
voor studenten, en was dat zeker ook in de middeleeuwen.
Toch blijkt uit cijfers van halverwege de vijftiende
eeuw dat voor één op vier studenten Leuven niet de
dichtst bijgelegen universiteit was.
Het Latijnse universitas betekent ‘vereniging’
of ‘gemeenschap’: een middeleeuwse universiteit was een
corporatie, compleet met eigen rechtbanken, politiemacht
en gevangenis, fiscaal regime en taksvrije bier- en
wijnkelder. In de stichtingsbul vraagt de paus de
kerkelijke en wereldlijke overheden in Leuven om al hun
rechten en jurisdictie over de leden van de universiteit
af te staan. Als dat niet gebeurt vóór 9 december 1426
wordt de stichting nietig verklaard. Voor hertog Jan
blijkt dat toch moeilijk te liggen. Pas op het laatste
nippertje geeft hij toe. En enkele dagen later wordt
bedisseld dat hij bevoegd blijft voor vervolging en
bestraffing van leken uit de universitaire gemeenschap
die zware misdaden begaan.
Vanaf 1432 werd een deel van de Lakenhal (nu
Universiteitshal) door de stad ter beschikking gesteld
als leslokaal. Gravure uit de ‘Antiquitates
illustrissimi ducatus Brabantiae’ van Joannes Baptista
Gramaye uit 1610. © KU Leuven – Universiteitsarchief.
Beoordeling
Joris Tulkens kwam al vaker aan bod in Histoforum. Hij
staat bekend om zijn vermogen om historische
gebeurtenissen tot leven te brengen in meeslepende
verhalen. Via zijn romans ontpopt hij zich als dé expert
van de vroege 16de eeuw, het humanisme rond Erasmus, het
Collegium Trilingue.
Ofschoon 'Intriges in het Vaticaan' een roman is en geen
non-fictie, steunt het verhaal op grondige historische
research, getuige de zeer beknopte, maar essentiële
bibliografie. Tulkens slaagt erin om de historische
context nauwkeurig weer te geven, zonder afbreuk te doen
aan de narratieve elementen van het boek. Binnen een
breed opgezet en stevig gedocumenteerd kader zuigt hij
je andermaal binnen in een compleet tijdsgewricht,
vibrerend van leven, met mensen van vlees en bloed (dat
laatste al dan niet met vitriool vermengd).
Zijn beschrijvingen van de onderhandelingen in Rome en
de interne machtsstrijd binnen het Vaticaan zijn zowel
gedetailleerd als levendig.
Die romanstructuur vormt duidelijk een verrijking. Het
boek verweeft historische feiten met fictie en biedt een
diepgaand inzicht in de politieke en religieuze intriges
van die tijd, duidelijk op weg naar een ‘via nova’, een
tocht naar vernieuwing, de renaissance. Hier roept het
relaas reminiscenties op aan Eco’s De Naam van de Roos,
hoewel Tulkens zijn themata en motieven op eigen wijze
aanbrengt en uitwerkt.
Zoals steeds eindigt hij met een kort verslag over
enkele bladzijden: ‘Hoe verging het de hoofdrolspelers
nadien’ p. 251 – 255.
Meer weten
Lees een fragment uit het boek
Lees meer: Dossier
Zes eeuwen KU Leuven .
Zie Bijlage 3.Kennis aan de ketting.Fake news, censuur
en informatie rond 1500 en vandaag.
Zoals steeds komt er ook bij deze gelegenheid heel wat
toegankelijk materiaal beschikbaar, van zilveren
penningen over bedrukte shirts en dito koffiemokken tot
al dan niet rijkelijk verluchte gedenkboeken en
artikelen vanwege de universiteit zelf. Betrouwbaar en
veel zelfs gratis.
Daarbij krijg je door de mogelijkheden van een quasi
utopische moderne technologie bliksemsnelle toegang tot
een wereldwijd netwerk van gesproken woord, beeld en
tekst in diverse talen, zoals voor de geleerde
humanisten van de 15de en 16de eeuw ondenkbaar was,
ondanks hun netwerken, stromen brieven, reizen en hun
universeel gemeenschappelijke, taal het Latijn,
De toegang tot kennis was voor hun op die wijze
misschien diepgaander, maar minder omvangrijk dan
vandaag voor studenten en geïnteresseerde leken. Quod
est demonstrandum!
Sesame, open u!
Didactische tips
Intriges in het Vaticaan kan op verschillende wijzen aan
bod komen: als behandeling van het boek, maar zeker
eveneens als actualisering naar de huidige
onderwijsproblematiek zelf!
Bedoeling van deze tips is volgens een beproefde
multifunctionele strategie een multimediale en
vakoverschrijdende leereenheid opbouwen, modulair
uitgewerkt. Je kiest onderdelen, werkmethodes en
leermiddelen, aangepast aan de concrete situatie: de
tijd die je eraan wil en/of kunt besteden, niveau van je
leerlingen, mogelijkheid om met collega’s samen te
werken in begeleid zelfstandig leren enz.
Betrokken vakken: Nederlands en
geschiedenis.
Minstens drie krachtlijnen
Vooraf: Historische contextanalyse. Laat studenten
onderzoek doen naar de politieke en religieuze situatie
in Europa aan het begin van de 15de eeuw zowel in
Leuven, de Nederlanden als in het Vaticaan. (Zie opening
van de bespreking). Zal meestal reeds behandeld zijn in
het schoolboek.
1. Stichting universiteit Leuven - Hoger onderwijs –
historisch: alfabetisering en schoolplicht in de
Nederlanden.
2. Vrouwenemancipatie in historisch perspectief, Vrouwen
en hun onderwijsmogelijkheden in de Bourgondische tijd?
3. Actuele onderwijsproblematiek in België en Nederland
en Internationaal. Zie verder: debat.
Werkwijze: diverse mogelijkheden:
- Werkvorm: groepswerk, kleine groepjes
- Eindpresentatie in plenum. Intro door leden van elk
werkgroepje.
- PowerPoint met illustraties. Is in verleden aantal
keren uitgevoerd. Telkens aanvang met voorstelling &
afbeeldingen van de politieke hoofdrolspelers, – kaart
van de Bourgondische landen – kaart van Europa en de
wereldsituatie van de periode.
- Laat de hele groep eerst de tekst van bovenstaande
bespreking laten lezen, elk groepje neemt vervolgens een
relevant fragment uit het boek - keuze motiveren
(overlapping vermijden).
- Start: rondvraag voor de hele groep
studenten/toehoorders: “Ik wist niet dat …”
“Ik ben verwonderd dat.
-Verklaar de ondertitel – motiveer uw antwoord.
- Beroemd is het Collegium Trilingue in Leuven, maar
niet aan verbonden aan de universiteit zelf. Waarom?
Wanneer? Hoe lang?
Zie Joris Tulkens,
Wentelsteen. Erasmus en de moeizame
geboorte van het Collegium Trilingue
Je treft voldoende materiaal op Histoforum , alleen al
met de romans van Tulkens (laten opzoeken, is
normaal-functionele vorm van webquest )
- Waarom geen meisjesstudenten aan de kersverse
universiteit? En zou dat wereldwijd nog bijna 500 jaar
zo blijven? Zie Moed en Tegenspoed (1) Zie ook andere
artikelen op Histoforum Magazine).
-Wat is de oorzaak van deze (rampzalige) negatieve
evolutie? Waarom rampzalig?
- Wanneer weer eerste meisjes aan de universiteit in
Nederland? België? Welke richtingen?
Leuven is zo ongeveer de laatste universiteit in Europa
die meisjes toelaat. Via de links bij ‘Meer weten’ krijg
je uit de dossiers van de universiteit de nodige
informatie. (Je zult misschien heel wat hyperlinks
moeten aanklikken.)
- Leuven is de eerste universiteit in de Verenigde 17
Provinciën. Wanneer komt de eerste universiteit in het
huidige Nederland? Waar? Waarom?
- Wanneer komt de eerste Nederlandstalige universiteit
in het huidige België? En in het onafhankelijke België
na 1830?
- Hoeveel universiteiten zijn er nu in Nederland?
België? Welke en waar? Enig idee van de
studentenaantallen? En in het hele hoger onderwijs
buiten de universiteit?
- De huidige onderwijsproblematiek in België en
Nederland, in Europa?
- Problemen: tekort aan leerkrachten (welke
voornamelijk?); daling van het niveau voor onder meer
voor wiskunde en Nederlands (aangekondigd door
leerkrachten ‘in het veld’ vanaf de jaren 1980! Zie de
verslagen van de conferenties Het Schoolvak Nederlands –
nu ook digitaal toegankelijk)
- Onderwijsministers: profileringsdrang. Geef
voorbeelden.
- Laat minstens één groepje uit Nederland ook de
Belgische situatie bekijken, en omgekeerd.
Verschilpunten? Of parallellen.
- Klasgenoten uiteraard vragen laten stellen.
- Debat: situatie in de eigen school? Opleiding?
Nederland en België vergelijken; zie op website
Onderwijscommunity. Aan deze items minstens een lesuur
besteden, liefst in de les Nederlands.
- Woke? Ook bij ons? Analyseer. Definitie? Motiveer
antwoord.
- Onvermijdelijk even naar de VS en de problemen met
Trump. Yale en Harvard.
Harvard-universiteit is een Amerikaanse particuliere
universiteit in Cambridge (Massachusetts), oudste
universiteit, ouder dan de VS! Gesticht in 1636.
Evaluatievragen: zelf laten opstellen door werkgroepje/
door klas laten formuleren: “Welke vragen zou je
hierover stellen op toets als je een intelligente
leraar/lerares was?”
Nota: goede vragen van leerlingen heb ik altijd
weerhouden, al dan niet wat bijgewerkt.
Bijlagen:
1. Studenten en boeken aan de universiteit vroeger en
nu. De universiteit ca. 1500.
2.
Studeren ca. 1960. In den beginne was er niets
3.
Kennis aan de ketting
Noten
1. Zie: Edward De Maesschalck, Moed en regenspoed.
Edelvrouwen in de Bourgondische tijd, Gorredijk, Uitg.
Sterck & De Vreese, 2022. Nr. 9. Jacoba van Beieren.
Edward De Maesschalck, Leuven en zijn colleges. Trefpunt
van intellectueel leven in de Nederlanden (1425-1797),
Sterck & De Vreese, 2021, 368 blz.
Voor verdere
In 1884 organiseerde de universiteit een stoet met
praalwagens, ter gelegenheid van de vijftigste
verjaardag van de restauratie. Eén daarvan verbeeldt de
stichting van de universiteit. Voor de praalwagen lopen
de eerste studenten, beneden op de wagen staat paus
Martinus V en bovenop troont paus Eugenius IV, die in
1432 de toestemming gaf voor het oprichten van de
theologische faculteit. © KU Leuven –
Universiteitsarchief
Jos Martens mei 2025