Menu
Histoforum Films
Civilisations
Schama, S., Beard, M. & Olusoga, D.
Civilisations: our story told through art – 3dvd’s – ca. 522
minuten.
BBC Worldwide, 2018 – met ondertitel: Engels voor slechthorenden
- een tweede versie: met Nederlandse ondertitels.
Waardering: *****/5
Civilisations: our story told through art
Het team presentatoren: (van links
naar rechts) David Olusoga, Mary Beard en Simon Schama.
Deze negendelige Brits-Amerikaanse documentaire serie is een
vervolg op de legendarische reeks ‘Civilisation’ uit 1969 van
kunsthistoricus Kenneth Clark, een van die prestigieuze reeksen
waarop de BBC een patent lijkt te bezitten, sinds de dagen van
Bronowski’s The Ascent of Man (1973), zonder de talloze
documentaires van David Attenborough te vergeten (1).
Waar Clark zich beperkte zich tot de Westerse kunst vanaf de
middeleeuwen, wil de nieuwe reeks een alomvattend beeld geven
van kunst en cultuur uit de hele wereld en uit alle tijdperken.
De uitzendingen wordt gepresenteerd door kunsthistorici Simon
Schama, Mary Beard en David Olusoga. Zij vertellen over ruim 500
kunstwerken uit niet minder dan 31 landen. We zien onder meer de
Angkor Wat tempel in Cambodja, grotschilderingen in Zuid-Afrika,
de gigantische stenen hoofden van de Olmec in Midden-Amerika, de
Sint-Pietersbasiliek van Michelangelo in Rome, de Hagia Sophia
en de Süleymaniye-moskee in Istanboel enz., enz. De afleveringen
zijn deels thematisch, deels chronologisch. Er wordt gebruik
gemaakt van de meest recente audiovisuele technologie en
haarscherpe HD.
Simon Schama – ook bij ons bekend als auteur en
(kunst)historicus - neemt vijf afleveringen voor zijn rekening.
Hij voert ons mee van prehistorische rotstekeningen tot in het
atelier van de hedendaagse kunstenaar Anselm Kiefer (2).
Mary Beard (° 1955), de eminente Britse auteur en classica,
presenteert twee afleveringen.
De jongste van de drie, de Nigeriaans-Britse historicus David
Olusoga (°1970), schopte de Britten een paar jaar geleden een
geweten toen hij tot hun ontsteltenis in een documentaire
onthulde hoeveel schadevergoeding de Britse regering destijds
uitkeerde aan duizenden eigenaars van slaven, om de wet op de
afschaffing van de slavernij acceptabel te maken.
Bij de serie zijn twee boeken verschenen: ‘Hoe wij kijken: met
gelovige ogen’ van Mary Beard en ‘Eerste ontmoetingen. Verering
van de vooruitgang’ van David Olusoga.
Dit laatste is gebaseerd op de hele uitzending van deel 6. Wij
stellen het hier beknopt voor en een uitvoerig artikel voor
Histoforum Magazine volgt (zie verder).
De hele reeks volledig bespreken, zoals ze eigenlijk verdient,
is onbegonnen werk.
Ik beperk me hier tot de eerste, tweede, vierde en zesde episode
plus een inleiding op de negende en laatste, om zo toch een idee
te geven van het geheel.
Disc 1. Aflevering 1-3
1. The second moment of creation
2. How do we look
3. Picturing Paradise
1. The second moment of creation
Als algemene inleiding, nog voor de begintitel, start Schama met
beelden over de vernietiging van Mosoel en vooral Palmyra door
I(slamitische) S(taat) in 2015. Hij toont de afschuwelijke
foltering en publieke terechtstelling van conservator Khaled
al-Asaad in het Romeins theater, augustus 2015. Dit eerbetoon
aan een moedig mens brengt hem tot een indringende en
onverwachte bezinning op civilisatie, tevens de leidraad van de
hele prestigieuze reeks: “We are an art-making animal.”
Wat is het begin van de kunst? Volgen beelden van grottenkunst
in Afrika en Australië met rode oker, en natuurlijk: Altamira en
Lascaux. Vandaar springt hij naar de prehistorische Venusbeelden
en … naar de 20ste eeuw met Picasso en zijn stieren. Hoe
culturen en kunstuitingen elkaar beïnvloeden over de eeuwen en
afstanden heen, is namelijk een tweede rode draad van de reeks.
Dan schakelt hij over naar Minoïsche Kreta met onder meer
fresco’s van de stierspringer en van Akrotiri. In China bezoekt
hij een totaal onbekende en zeer oude cultuur; in Petra de
rotspaleizen van de Nabateërs. Vandaar is het voor de camera’s
slechts een kleine sprong naar Meso-Amerika met de cultuur van
de Maya in Calakmul en Copan, waar wij een bezoek brengen aan
recente archeologische ontwikkelingen. Hier ook een sequentie
met de befaamde hiërogliefentrap. Bij mijn eerste bezoek aan de
stad in 1978 lag die nog merendeels als een gigantische puzzel
brokstukken tegen de grond, nu is hij met behulp van de computer
gerestaureerd en vormt hij opnieuw de langst bekende (en
ontcijferde) tekst in Mayagliefen (3).
2. How do we look
Mary Beard (° 1955) start haar tocht doorheen de eeuwen in
Tabasco, Mexico, bij een van de gigantische Olmec hoofden, pas
opgegraven in 1939, behorend tot de oudste en laatst ontdekte
cultuur van Meso-Amerika (3).
Beard verwierf internationale bekendheid door haar boek over het
dagelijks leven in Pompeii (4). Zij gaat na in de Egyptische,
Griekse en Romeinse kunst hoe de mens zichzelf ziet en wat het
verband is tussen kunst en religie. Maar ze belicht ook
hoogtepunten uit de Chinese, Indische en Mexicaanse cultuur. In
Egypte klimt ze op een van de Kolossen van Memnon, iets waarnaar
ze haar halve leven uitgekeken heeft.
Mexico, Vera Cruz, Olmec. Stenen
hoofd.
Vandaar reist ze naar het latere Egypte en dan naar Hellas, het
Oude Griekenland, heen en weer surfend op de golven van tijd en
ruimte, het kenmerk van deze reeks.
Haar bedoeling: tonen van de menselijke figuur, gezien door de
ogen van de mensen die de beelden maakten.
Dan volgt een complete cursus over de ontwikkeling van de
Griekse beeldhouwkunst van de oudste kouros- en korèbeelden tot
de hellenistische bokser.
Mary Beard gaat eveneens in op de latere allesbepalende invloed
van de Griekse beeldhouwkunst in de renaissance, maar ook
daarna, tot in onze tijd toe. Merkwaardig hoe een zeer beperkte
periode in tijd en ruimte vele eeuwen beschouwd is als een
ijkmerk van beschaving en een toetssteen om artistieke uitingen
van andere culturen te beoordelen! Een voorbeeld van historische
bewustzijnsvernauwing (die zich ook op andere terreinen
voortzette)!
In China toont ze het terracottaleger van Qing Sihuangdi, de
Eerste Keizer (259-210 v. Chr.), toevallig ontdekt in 19974 bij
landbouwwerkzaamheden.
Hier stipt ze een gemeenschappelijk doel aan met de kolossale
Ramsesbeelden in Egypte, namelijk indruk maken op de onderdanen,
zelfbevestiging van de heerser en nadruk op zijn goddelijke
uitverkiezing, wat reeds blijkt uit bijvoorbeeld de naam van
Ramses II (5)
Met dit onderwerp had ze gerust chronologisch verder kunnen
doorgaan tot de Romeinse keizer Augustus of Lodewijk XIV in
Frankrijk! Of hedendaagse persoonlijkheidsverheerlijking:
Stalin, Mao, Ceausescu, Assad…
Disc 2. Aflevering 4-6
4. The eye of Faith. Presentatie: Mary Beard
5. The triumph of Art. Presentatie: Simon Schama
6. First contact. Presentatie: David Olusoga
5. The triumph of Art
Simon Schama start in Istanboel, het vroegere Constantinopel. De
Hagia Sophia van keizer Justinianus (482-565), het grootste
gebouw van de christenheid, bleef duizend jaar lang het
onovertroffen meesterwerk van religieuze koepelbouw.
De pausen van de renaissance wilden Justinianus overtreffen met
een nieuwe St.-Pieterskerk in Rome. Schama stelt dit voor als
een wedloop tussen Constantinopel (het huidige Istanboel) en
Rome, Michelangelo versus Sinan, de architect van sultan
Süleyman. Nooit aan gedacht, maar tegenwoordig mogelijk geacht
met de bewezen contacten tussen Oost en West. Zie: De grote
Turk.
In het voetspoor van Süleyman de Prachtlievende
(1494-1566).
Volgen prachtige beelden van de Süleymaniye-moskee in Istanboel.
Weer naar Rome. De bouw aan de St.-Pieters is begonnen in 1506
met de afbraak van de oude basiliek.
Dan een kleine uitstap naar Michelangelo en zijn Laatste Oordeel
in de Sixtijnse kapel; naar Firenze en het pompeuze
maniëristische gouden zoutvat van Cellini, naar Donatello en
zijn Judith en Holofernes. Cellini wilde dit overtreffen met
zijn Perseus en Medusa, in één stuk gegoten, wat onmogelijk werd
geacht maar niet door Cellini’s overgrote ego. Dit grijpt Schama
aan voor een nieuwe interessante zijsprong naar het hele proces
van het bronsgieten.
Deel 6. Encounters – Ontmoetingen
Over het boek dat Olusoga baseerde op deze uitzending, zal zoals
beloofd, een ruime bespreking volgen (6). Ik beperk me hier tot
de vier eerste hoofdstukjes, die de Grote Ontdekkingen als
onderwerp hebben.
Waar ik mij in diverse bijdragen sinds het jaar van George
Orwells dystopie 1984 voornamelijk richtte op de schaduwzijden
van de renaissance tijdens de Europese veroveringen (7),
benadert Olusoga zijn stof optimistischer. Hoewel je dat niet
zou zeggen bij zijn start in het British Museum, staande voor de
‘Benin bronzen’ - vrucht van een schaamteloze Britse
plundertocht in1897.
1. Benin bronzen in het British Museum
Dit eerste hoofdstukje, Victoriaans ongeloof, voegt heel weinig
toe aan het artikel dat we (toevallig?) net tevoren en rijkelijk
geïllustreerd aan dezelfde Afrikaanse meesterwerken hadden
gewijd op deze site in
Een reis door tijd en ruimte in 100 voorwerpen (deel 3).
Interessant om te zien hoe de film hier complementair is met het
boek en wat de specifieke eigenschappen zijn van de twee zo
verschillende media met hun voor- en nadelen.
Olusoga reist onder meer naar Nigeria om de techniek achter de
bronzen beelden van Benin (in het huidige Nigeria) te
bestuderen. Nog steeds immers bestaat hier een erfelijke
koninklijke gilde van bronsgieters. Het grote voordeel van film:
bewegende beelden van hedendaagse situaties, zoals het
bronsgieten of zijn bezoek aan het koninklijke hof en de jonge
Oba, Ewuare II, (op de troon sinds 2016).
2. Weerslag op Portugal - duur: 11 minuten
Voor een cultuurhistoricus zijn er in heel deze periode twee
schijnbare anomalieën: 1. een klein, arm en onderontwikkeld
landje als Portugal, met een bevolking van naar schatting iets
meer dan 1 miljoen, verovert na een aarzelende start een
wereldwijd handelsimperium; 2. nog voor het einde van de 16de
eeuw volgt een even onbetekenend kikkerlandje in het noorden van
Europa dat voorbeeld, hoewel bovendien nog gewikkeld in een
Tachtigjarige Oorlog met het machtige Spanje, de supermacht van
de eeuw (J.M.).
Portugal was eerst. Zie hiervoor Luc Cuyvers,
De ontdekking van het Oosten (2005).
Hier glijdt hij naar mijn smaak iets te luchtig over de
slavernij en de zwarte Afrikanen bij zijn bespreking van het
schilderij Straattafereel bij de koninklijke fontein Chafariz
d’el Rey), ca.1570-80.
Tien procent van de bevolking in Lissabon zou uit zwarten
bestaan hebben, zoals velen afleiden uit dit schilderij.
Zijn interpretatie kan best fout zijn. Net of dit een ‘foto’,
een realistische momentopname is, terwijl de anonieme Vlaamse
schilder best een aantal van zijn schetsen, met beelden op
diverse tijdstippen, tot één compositie kan verwerkt hebben,
zoals gebruikelijk bij zijn voorgangers de Vlaamse Primitieven
een eeuw vroeger in hun stadsgezichten.
3. Spanje en de Conquista van de Nieuwe Wereld - Duur: 9 minuten
(tot 20ste minuut).
Bij de bespreking van de verovering van Anahuac, het rijk der
Azteken, zien we onder meer kort een oude bekende: de turkooizen
tweehoofdige slang (de enige overgeblevene in haar soort),
uitvoeriger behandeld dan hier het geval is in
De geschiedenis van de wereld in 100 voorwerpen deel 2.
De hele conquista met haar gevolgen is normaal altijd beschouwd
als een zeer negatieve vorm van acculturatie: de inheemse
culturen worden totaal vernietigd, de godenbeelden verwoest, de
codices met hun beeldschrift op de brandstapel geworpen, de
tempels vervangen door kerken en door een spijkerhard en
onverdraagzaam katholicisme, inclusief bloedige vervolging en
terechtstellingen vanwege de inquisitie (8). Iets waartegen
tegenwoordig in naam van politieke correctheid (niet gehinderd
door enig gebrek aan kennis of historische empathie) heftig
gereageerd wordt, met onder meer het omverwerpen en bekladden
van standbeelden van Columbus en andere monumenten, vergezeld
van bulkende newspeak, Orwell waardig.
Toch is er in de twee richtingen meer acculturatie gebeurd dan
meestal vermoed. Het bloedig kruisoffer van Christus sloot voor
de Azteken probleemloos aan bij de bloedige mensenoffers aan hun
goden. Allerheiligen en Allerzielen muteerden tot de Dag der
Doden. Idem voor de tzompantli, de schedelrekken met de hoofden
van de geofferden, die veranderden in suikeren doodshoofden en
schedelmaskers. De Spaanse levensgrote Christusbeelden werden in
de twee werelddelen overtrokken met echte (dieren)huid, badend
in bloed.
De conquistadores verscheepten het geroofde goud naar hun
plaatsen van herkomst in Extremadura waar ze voor hun zielenheil
het interieur van de kerken lieten toetakelen met overdadig dik
aangebracht bladgoud.
4. Japan
In China en Japan botsten de Europeanen op goed georganiseerde
samenlevingen met voor hen onvoorstelbaar grote mensenmassa’s.
Hier lukte geen gewapende conquista.
In 1543 bereikten de eerste Portugezen Japan.
Voor de Japanners fungeerden die merkwaardige vreemdelingen met
hun lange neuzen als een soort rariteitenkabinet. Beperken we
ons hier tot één kunstuiting: de Namban (zuidelijke barbaren)
werden het onderwerp van erg gesmaakte schilderingen op
schitterende kamerschermen (9).
Nambanscherm
(biombo),linkervleugel. Aankomst van Portugees schip. Merk de
kapriolen van de matrozen in het want, de tweebultige kameel en
uiterst rechts: de priesters (jezuïeten).
Disc 3. Aflevering 7-9
Deel 9.The Vital Spark– De vitale vonk
Net als voor de allereerste aflevering kiest Simon Schama bij de
allerlaatste voor een merkwaardige introductie. Hallucinant! Als
aanloop tot abstracte en moderne kunstevolutie, start hij met
beelden uit een nazi-propagandafilm uit 1944, afgewisseld met
kindertekeningen die na de Tweede Wereldoorlog uit een
schuilplaats in Theresienstadt (nu: Terezin in Tsjechië)
opdoken. Hierop legden de kinderen hun ervaringen en hun dromen
vast.
Tijdens de oorlog fungeerde het vestingstadje als een getto,
waarin tienduizenden Joden op elkaar gepakt hun transport naar
het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau afwachtten.
In september 1944 draaiden de Duitsers de film Der Führer
schenkt den Juden eine Stadt (De Führer schenkt de Joden een
stad) waarin echte gevangenen als acteurs werden ingezet. Dit om
de wereld te laten geloven dat de Joden in Theresienstadt
leefden alsof het een reguliere stad betrof met winkels, cafés,
een concertuitvoering enz.
Hoe pervers kan je zijn? Na het eindconcert en de voltooiing van
de ‘documentaire’ zijn de meeste medewerkers naar Auschwitz
gezonden en meteen naar de gaskamer. Ook de kinderen die de
tekeningen hadden gemaakt.
Hieraan hangt Schama de tijdgeest van de 20ste eeuw op en het
verband daarvan met de beeldende kunst. Hij besteedt veel
aandacht aan de evolutie naar de niet figuratieve, abstracte
vormgeving, voornamelijk bij Mondriaan als paradigma voor de
hele stroming. Dan volgen Pollock en een aantal minder bekende
kunstenaars.
Gedurende vele jaren heb ik Der Führer schenkt den Juden eine
Stadt in de klas gebruikt bij de behandeling van nazisme en W.O.
II, samen met
In naam van de Führer
(1977) van Lydia Chagoll.
Conclusie
Exegi monumentum aere perennius (Ik heb een monument opgericht, bestendiger dan brons..) Horatius |
Het citaat van Horatius lijkt op het eerste gezicht misschien
overdreven, maar is het niet.
Ongetwijfeld blijft Civilisations overeind als een monument voor
de volgende decennia, net als Kenneth Clarks Civilisation uit
1969 dat was voor meer dan 40 jaar! Ongelooflijk wat een keur
van presentatoren, cameramensen en technici hier hebben
samengebracht aan kunstwerken uit meer dan 30 landen en alle
tijden!
Uiteraard is de reeks bestemd voor een cultuurhistorisch
geïnteresseerd publiek met enige voorkennis. Regelmatig nodigen
fragmenten uit om verdere informatie te zoeken over
cultuuruitingen waarvan je weinig of niets weet, of om je
geheugen op te frissen over onderwerpen waarover je lang geleden
wat had gehoord.
Ook in het onderwijs. Voor studenten Hoger Onderwijs vormt de
reeks een complete cursus cultuurgeschiedenis, opgehangen aan
kunst! Ideaal voor zelfstudie.
In het Voortgezet Onderwijs ga je natuurlijk slechts fragmenten
kunnen bekijken. Doch andermaal: zeer geschikte stof voor
scripties over detailonderwerpen.
Indien je kunt beschikken over Een geschiedenis van de wereld in
100 voorwerpen van Neil MacGregor, zijn de mogelijkheden nog
ruimer. Bespreking op deze site in drie bijdragen, zie voetnoot
5.
Enkele suggesties voor de vroegste geschiedenis: nr. 4.
Zwemmende rendieren 11.000 v. Chr.; nr. 12 de Standaard van Ur;
nr. 18. Minoïsche Stierspringer (Kreta) – enz., enz.
Noten
1. Nederlands: boek: Civilisatie (1970). De volledige 13 delen
van de reeks staan op YouTube. Hetzelfde voor zowat het hele
oeuvre van Attenborough, meestal relevante fragmenten. Van
Civilisations staat de hele eerste aflevering en zeer bruikbare
fragmenten van 4 à 5 minuten eveneens op YouTube, Engels
gesproken zonder ondertitels.
Jacob Bronowski, De mens in wording (The Ascent of Man 1973),
Amerongen 1978.
YouTube: diverse versies van alle afleveringen, telkens 50 min.
https://youtu.be/CH7SJf8BnBI
Ondertussen (2021) staat de volledige reeks op YouTube,
originele versie met Spaanse ondertitels. Sommige onderdelen
zijn ook in Franse versie voorhanden. (Controleren, want is
klaarblijkelijk in aanvulling).
2. Eerder reeds verwierf hij beroemdheid door zijn
televisiereeksen voor de BBC: A History of Britain (15 delen,
200-2002) en The Power of Art (2011). Voeg daarbij zijn boeken:
het veel geprezen Overvloed en onbehagen. De Nederlandse cultuur
in de Gouden Eeuw (1988) en, recent, De geschiedenis van de
Joden, 2 dln (2013 en 2017).
3. Over de Maya’s:
Het verloren rijk van de Maya’s.
Volg ook de
links naar de andere documentaires over de Maya’s en de overige
Meso-Amerikaanse culturen, waaronder de Olmeken.
4. Mary Beard,
Pompeii. Het dagelijks leven in een Romeinse stad,
A’dam / WPG, Antwerpen, Uitgeverij Athenaeum & Polak, 2009, 458
blz. – goedkope uitgave in Rainbow, 2018.
Aanvullende informatie over Pompeii
De snelste en dankbaarste kennismaking is het uitstekende
docudrama van de BBC uit 2004:
Pompeii. De laatste dag.
Op YouTube circuleert een massa films en filmpjes over Pompeii,
waaronder een aantal met computerreconstructies van de originele
situatie.
Zeer goede historische roman: Robert Harris,
Pompeii, Amsterdam/Antwerpen, De Bezige Bij, (2003)
2015, 350 blz – 6de druk als e-boek.
5. Zie:
Een reis door tijd en ruimte in 100 voorwerpen (deel 1),
voetnoot 6: Een der namen van Ramses: User-maat-Re Setep-en-Re,
(Sterk is de Maät van Re, Uitverkorene van Re).
6. David Olusoga, Eerste ontmoetingen. Verering van de
vooruitgang,
Amsterdam, Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2018, 278 blz.
7. In 2010 e.v. geactualiseerd tot de artikelenreeks
De keerzijde van de Renaissance,
en later, tot op heden, aangevuld met bijdragen op onder meer
Histoforum Magazine.
8. Zie: vooral
Bernardino de Sahagun.
9. Meer: Japan, het rijk van de Rijzende Zon in: De
conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen &
Columbus achterna: een wereld van papier in het kielzog van de
conquistadores &
Samoerai William.
Jos Martens, 11 juli 2020, feestdag van de H. Benedictus van
Nursia (480-547), patroon van Europa; herdenking van de
Guldensporenslag (1302), nationale Vlaamse feestdag, en van 25
jaar bloedbad van Srebrenica (1995).