artikelen over geschiedenis didactiek
Formatief handelen
Formatief handelen betekent dat je werkt aan de groei van leerlingen. Het is dan ook zeker niet hetzelfde als diagnostisch toetsen. Wat is het dan wel?
Inhoud
Formatief handelen en continuïteit en verandering
Elders op Histoforum staat een korte beschrijving van formatief handelen. Op deze pagina een voorbeeldmatige uitwerking voor het omgaan met interpretaties.
Continuïteit en verandering
Door de hele geschiedenis heen zijn er telkens heel veel
dingen veranderd, maar in diezelfde periode bleven ook
een heleboel dingen hetzelfde. Vaak ook veranderden er
in het verleden op de ene plaats op aarde heel veel
zaken, terwijl er op andere plekken juist niets of
slechts heel weinig veranderde.
Een historicus vraagt zich dan af wat er telkens is
veranderd en wat niet en waarom.
Hoe kun je formatief werken aan het verbeteren van het denken over continuïteit en verandering van leerlingen?
1. Feedup (waar gaat de
leerling naar toe?)
Leerdoel
Je kunt uitleggen in hoeverre er in een periode sprake
is van verandering en continuïteit. Wat is er in die
periode veranderd en wat is hetzelfde gebleven?
Succescriteria
Je wordt beter in het onderscheiden van veranderingen en
continuïteit, naarmate je beter duidelijk kunt maken of
een verandering:
• van lange of korte duur was;
• groot en belangrijk of eerder klein en onbelangrijk
was;
• tamelijk snel en plotseling of eerder langzaam en
geleidelijk plaatsvond.
Verhelderen van leerdoelen
Het is belangrijk dat leerlingen precies
begrijpen wat er van hen verlangd wordt en hoe een
succesvolle prestatie eruit ziet. Je kunt bijvoorbeeld
aan de hand van een voorbeeld uitleggen wat met de
succescriteria wordt bedoeld en hoe je een opdracht (met
bronnen) over continuïteit en verandering moet aanpakken.
2. Feedback (waar staat de leerling nu?)
De
Opstand
Hieronder staan opdrachten die betrekking hebben op continuïteit en verandering
Opdracht De Opstand
Leerdoel
Je kunt:
• uitleggen in hoeverre er in dit onderwerp
(bijvoorbeeld de agrarische revolutie, de opstand van de
Nederlanden tegen Spanje of de Koude Oorlog) sprake was
van verandering en continuïteit.
Succescriteria
Ik kan
• benoemen wat er gelijk is gebleven;
• benoemen of de veranderingen cultureel (religieus),
sociaal, politiek of economisch van aaard waren;
• benoemen of een verandering van lange of korte duur
was;
• uitleggen of een verandering groot en belangrijk of
eerder klein en onbelangrijk was;
• uitleggen of een verandering snel en plotseling of
eerder langzaam en geleidelijk plaatsvond.
Opdracht 1
Bestudeer de tekst over De Opstand in het boek en
beantwoord dan onderstaande vragen die betrekking hebben
op verandering en continuïteit:
1. Wat veranderde er in de zestiende eeuw op
godsdienstig gebied in de Nederlanden?
2. Wat veranderde er op politiek gebied in de
Nederlanden als gevolg van de opstand van de Nederlanden
tegen Spanje?
3. Was het ontstaan van een onafhankelijke Nederlandse
staat een grote (belangrijke) verandering? Waren er ook
zaken die hetzelfde bleven? Licht je antwoord toe.
Opdracht 2
Vul nu onderstaand schema zo veel mogelijk in
Korte omschrijving van de verandering | Type verandering: cultureel (religieus), sociaal, politiek of economisch | Lange of korte duur | Groot/belangrijk of klein/minder belangrijk | Tamelijk snel en plotseling of langzaam en geleidelijk |
Zie ook het
artikel over Feedback op Histoforum. Wat is goede feedback? Tips voor effectieve feedback.
3. Feedforward (hoe komt de leerling naar de gewenste situatie?)
De
klassikale nabespreking kan gebruikt worden om
leerlingen tips te geven voor een volgende opdracht die
betrekking heeft op interpretatie.
Andere voorbeelden
* Formatief handelen in relatie tot chronologie
* Formatief handelen in relatie tot standplaatsgebondenheid.
* Formatief handelen in relatie tot causaliteit 1: oorzaken van historische gebeurtenissen
* Formatief handelen in relatie tot causaliteit 2: gevolgen van historische gebeurtenissen
* Formatief handelen in relatie tot het werken met bronnen.
* Formatief handelen in relatie tot interpretatie (en standplaatsgebondenheid)
Copyright Albert van der Kaap, 2019