Artikelen Histoforum Lesmateriaal Community Vaklokaal
ColumnsIn de rubriek columns verschijnt op ongeregelde tijden een column over didactische of historische zaken. |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
Feedback op de basisschool
Cherelle Bouwen,
docent op basisschool De Spoorzoeker in Den Haag geeft
les aan groep 8. In 2018 deed zij mee aan Klasse voor de
Klas (een initiatief van het HCO, De Haagse Scholen en
Librijn). Dat heeft haar als leerkracht veranderd: ‘Ik
kan me totaal niet meer vinden in de leerkracht die ik
was toen ik begon. Na de winst van Klasse voor de Klas
ben ik verder gegaan met Assessment For Learning
(leerbewust) en dit draag ik verder uit. Ik maak veel
onderwijsmateriaal zelf en probeer dit uit in de klas,
daarbij ben ik veel bezig met het vergroten van
eigenaarschap bij kinderen. Plezier in mijn vak staat
voorop. Want van gelukkige leraren leer je het meest!’
Op Linkedin beschrijft zij een prachtige, zogenaaamde
inloopopdracht, waarbij feedback een belangrijke rol
speelt, peer-feedback om precies te zijn.
’s-Ochtends, als de kinderen de klas binnenkomen pakt
ieder kind een ‘beurtenstokje’ met zijn of haar naam
erop. Vervolgens maken zij onderstaande opdracht. Een
simpele, snelle en effectieve manier van werken volgens
Chenelle.
Mij triggerde vooral de zin ‘Kun je feedback geven?’ Bij navraag schreef Cherelle dat dit feedback geven niets bijzonders was, leerlingen geven elkaar in haar lessen dagelijk feedback. Deze opdracht heeft betrekking op leerstof die eerder is behandeld. Hierbij hebben de leerlingen succescriteria bedacht. Deze succescriteria bestaan uit stappen die leerlingen moeten nemen om tot een oplossing van deze rekensommen te komen. Aan de hand hiervan geven ze elkaar feedback. Cherelle geeft een voorbeeld. Een leerling zegt tegen de ander: ‘Jij rekent dit uit met de komma erbij (vermenigvuldigen), maar er staat (in de succescriteria) dat je de komma weg moet halen’. De andere leerling reageert daarop: ‘Maar het is wel goed’. ‘Ja eigenlijk wel’, krijgt ze als antwoord. ‘Maar ik Ik snap niet hoe. Leg eens uit.’
Feedback en feedforward
Merel van Vroonhoven is een zij-instromer in het
basisonderwijs. Over haar ervaringen in het onderwijs
schrijft ze in een aantrekkelijke stijl geregeld een
column in de Volkskrant. In haar jongste
column vertelt ze over een aardrijkskundeles die
aanvankelijk heel goed verloopt totdat de (aangename)
stilte in de klas ineens overgaat in geroezemoes. Steeds
meer leerlingen roepen: ‘Juf, ik snap het niet’ of ‘Ik
kan mijn land niet vinden op de kaart’. De roep om
feedback en feedforward leidt tot chaos. Merel rent van
tafeltje naar tafeltje en zegt, om alle roependen te
kunnen bedienen snel tegen Aisha: 'Zoek je een land?
Kijk achterin bij het register’ en tegen Malgosia:
‘Kijk, een legenda werkt zo.’
Haar reactie is
een begrijpelijke. Het is handig en snel om een leerling
een pasklare oplossing te geven voor haar probleem. Maar
heeft een leerling hier ook echt baat bij? Als je een
land wilt vinden, zegt ze tegen Aisha, moet je in het
register kijken. Ik ga er vanuit dat Merel eerder heeft
uitgelegd wat de functie van een register in een atlas.
Blijkbaar was dat bij Aisha niet geland, heeft ze niet
opgelet of is het haar gewoon ontschoten. Om adequate
feedback te kunnen geven is het van belang te weten wat
precies de oorzaak is van het ‘niet kunnen’.
Als
Aisha niet heeft opgelet bij de uitleg zou de lerares
haar bij een volgende uitleg extra aandacht kunnen
geven. Ook zou ze na haar uitleg kunnen controleren of
iedereen de uitleg heeft begrepen, zodat ze, afhankelijk
van het resultaat, de leerlingen (of een deel ervan)
extra uitleg had kunnen geven. Ze had Aisha ook kunnen
vragen watze precies heeft gedaan om haar land te
vinden. Met andere woorden, ze had kunnen proberen te
achterhalen welke fout er in haar aanpak zat. Door daar
vervolgens gericht op in te gaan, wordt de kans groter
dat zij de beoogde vaardigheid internaliseert en zij een
volgende keer wel weet hoe zij een register kan
gebruiken.
Voor de reactie op de andere leerling,
Malgosia, geldt een vergelijkbare redenering. Probeer
eest te achterhalen in hoeverre een leerling wel weet
hoe een legenda werkt om vervolgens gerichte feedforward
te kunnen geven.
Maar ach, missschien doet Merel
dat allemaal al lang, als ze wat meer tijd aan de
individuele leerlng kan besteden. Het leraarschap zal ze
zeker onder de knie krijgen, waarschijnlijk ook eerder
dan zelf nu misschien denkt.
.
Columns
Columns
Copyright: Albert van der Kaap