Artikelen Histoforum Lesmateriaal Community Vaklokaal
ColumnsIn de rubriek columns verschijnt op ongeregelde tijden een column over didactische of historische zaken. |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
Wikipedia
Alweer jaren geleden kreeg ik van een paar masterstudenten geschiedenis dit mailtje:
Geachte heer van der Kaap,
Wij zijn in het kader van onze meesterproef (educatieve
master geschiedenis, Universiteit Utrecht) bezig met een
onderzoek naar het gebruik van Wikipedia in de
geschiedenisles. Het is de bedoeling om een advies op te
stellen t.a.v. het gebruik van Wikipedia in de
geschiedenisles.
Aangezien u hier verschillende dingen
over geschreven heeft, vroegen we ons af of u ons kunt
helpen met het beantwoorden van de volgende twee vragen.
Zijn er voorbeelden van duidelijke historische fouten
in Wikipedia.
Is er binnen de onderwijswereld sprake van een
verschillende stromingen als het gaat om de omgang met
internetbronnen .
Dit was mijn antwoord:
Beste ....
Helaas zijn mij geen duidelijke historische fouten in
Wikipedia bekend. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, net zo
goed als elke encylopedie of elk boek fouten bevat. Voor
mij eerlijk gezegd ook geen interessante vraag. Wat wel
interessant is, is het feit dat er geen redactionele
controle plaats vindt op artikelen op internet (in
tegenstelling tot de meeste boeken) en het feit dat heel
vaak onduidelijk is met welke autoriteit een artikel
wordt geschreven. Hierdoor wordt het extra belangrijk om
informatie, zeker dus die van internet, te beoordelen op
betrouwbaarheid. Voor het onderwijs betekent dit dat
docenten dit moeten verwerken in hun opdrachten. Op Histoforum
heb ik hierover o.a.
hier en
hier geschreven.
Een ander probleem met informatie van internet is dat er
ongelooflijk veel informatie, vaak klakkeloos, van
elkaar wordt overgeschreven. Zie voor een voorbeeld
deze column.
Toen ik enkele jaren geleden aan examenleerlingen een
workshop gaf over het maken van een profielwerkstuk,
vertelde ik hen dat het vaak heel handig is om, als je
op zoek gaat naar informatie of als je je, met het oog
op het formuleren van je onderzoeksvraag, wilt
ori๋nteren, vaak heel handig is om te beginnen met
bijvoorbeeld een lemma van Wikipedia. Prompt kreeg ik
van leerlingen te horen dat docenten op hun school
hadden verboden om gebruik te maken van Wikipedia. Dat
ik dat onzinnig vind maak ik duidelijk in deze
column
Ik weet dat er ook docenten zijn die het zeer betreuren
dat leerlingen voor hun onderzoeksopdrachten bijna geen
boeken meer gebruiken. Wat mij betreft een tamelijk
achterhaald standpunt. Niet de verschijningsvorm van
informatie is van belang, maar de betrouwbaarheid,
bruikbaarheid, representativiteit en volledigheid van de
informatie. Als ene drs. Verstegen een boekje schrijft
over parket, kun je je afvragen waarin hij dan wel drs,
is om met autoriteit te kunnen schrijven over parket.
M.a.w. ik zou een advies schrijven over het omgaan met
informatie, waaruit die dan ook afkomstig is, in plaats
van over het gebruik van Wikipedia. Zie ook dit
artikel op Histoforum:
Vriendelijke groet,
Albert van der Kaap
Columns
Columns
Copyright: Albert van der Kaap