Artikelen      Histoforum      Lesmateriaal      Community      Vaklokaal 

Columns

In de rubriek columns verschijnt op ongeregelde tijden een column over didactische of historische zaken.

Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org      

Wikipedia

Alweer jaren geleden kreeg ik van een paar masterstudenten geschiedenis dit mailtje:

Geachte heer van der Kaap,

Wij zijn in het kader van onze meesterproef (educatieve master geschiedenis, Universiteit Utrecht) bezig met een onderzoek naar het gebruik van Wikipedia in de geschiedenisles. Het is de bedoeling om een advies op te stellen t.a.v. het gebruik van Wikipedia in de geschiedenisles.

Aangezien u hier verschillende dingen over geschreven heeft, vroegen we ons af of u ons kunt helpen met het beantwoorden van de volgende twee vragen.
•  Zijn er voorbeelden van duidelijke historische fouten in Wikipedia.
•  Is er binnen de onderwijswereld sprake van een verschillende stromingen als het gaat om de omgang met internetbronnen .

Dit was mijn antwoord: 

Beste ....

Helaas zijn mij geen duidelijke historische fouten in Wikipedia bekend. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, net zo goed als elke encylopedie of elk boek fouten bevat. Voor mij eerlijk gezegd ook geen interessante vraag. Wat wel interessant is, is het feit dat er geen redactionele controle plaats vindt op artikelen op internet (in tegenstelling tot de meeste boeken) en het feit dat heel vaak onduidelijk is met welke autoriteit een artikel wordt geschreven. Hierdoor wordt het extra belangrijk om informatie, zeker dus die van internet, te beoordelen op betrouwbaarheid. Voor het onderwijs betekent dit dat docenten dit moeten verwerken in hun opdrachten. Op Histoforum heb ik hierover o.a. hier en hier geschreven.

Een ander probleem met informatie van internet is dat er ongelooflijk veel informatie, vaak klakkeloos, van elkaar wordt overgeschreven. Zie voor een voorbeeld deze column.

Toen ik enkele jaren geleden aan examenleerlingen een workshop gaf over het maken van een profielwerkstuk, vertelde ik hen dat het vaak heel handig is om, als je op zoek gaat naar informatie of als je je, met het oog op het formuleren van je onderzoeksvraag, wilt ori๋nteren, vaak heel handig is om te beginnen met bijvoorbeeld een lemma van Wikipedia. Prompt kreeg ik van leerlingen te horen dat docenten op hun school hadden verboden om gebruik te maken van Wikipedia. Dat ik dat onzinnig vind maak ik duidelijk in deze column

Ik weet dat er ook docenten zijn die het zeer betreuren dat leerlingen voor hun onderzoeksopdrachten bijna geen boeken meer gebruiken. Wat mij betreft een tamelijk achterhaald standpunt. Niet de verschijningsvorm van informatie is van belang, maar de betrouwbaarheid, bruikbaarheid, representativiteit en volledigheid van de informatie. Als ene drs. Verstegen een boekje schrijft over parket, kun je je afvragen waarin hij dan wel drs, is om met autoriteit te kunnen schrijven over parket.

M.a.w. ik zou een advies schrijven over het omgaan met informatie, waaruit die dan ook afkomstig is, in plaats van over het gebruik van Wikipedia. Zie ook dit artikel op Histoforum:

Vriendelijke groet,

Albert van der Kaap

 

 

 

 Columns


Copyright:  Albert van der Kaap