Artikelen Histoforum Lesmateriaal Community Vaklokaal
ColumnsIn de rubriek columns verschijnt op ongeregelde tijden een column over didactische of historische zaken. |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
Joden en de
Franse Revolutie
Een brugklasser belt me met de vraag of ik hem kan
helpen. Voor een werkstuk voor levensbeschouwing moet
hij een presentatie houden over de Joden tijdens en na
de Franse Revolutie. Volgens zijn lerares staat er over
dit onderwerp genoeg informatie op internet. Maar het
lukt hem niet relevante informatie te vinden.
Voor zover de tijd dat toelaat, ben ik in zo'n geval
altijd bereid iemand te helpen. Eerlijk gezegd vind ik
het altijd een uitdaging.
Ik typte bij Google de voor de hand liggende trefwoorden
in, ervan uitgaande dat de leerlingen dat ook gedaan
had. Al snel werd me duidelijk waarom hij niet gevonden
had wat hij zocht. 29.300 sites bij de zoekwoorden
Franse Revolutie en nog altijd 2620 sites als je er het
woord Joden aan toevoegt. Hoe vind je als leerling je
weg in deze hoeveelheid, zeker als je eigenlijk niet
weet waarnaar je op zoek bent? Ik kreeg sterk het
vermoeden dat zijn docente zich onvoldoende gerealiseerd
had wat ze van de leerlingen vroeg. Internet geeft geen
kant en klare antwoorden op vragen en al helemaal niet
op vragen die niet gesteld zijn. Een brugklas leerling
heeft, op z'n best, slechts een flauwe notie van de
Franse Revolutie. Dat maakt het er bepaald niet
eenvoudiger op om te zoeken naar een relatie met de
geschiedenis van de Joden. Via Bewerken en Zoeken(op
deze pagina) of via Ctrl F zoeken op het woord Joden
levert op de eerste site het volgende stukje tekst op:
'Op 27 september dient Adrien Jean Francois Duport (1759
– 1798) een motie in bij Assemblée nationale, waarin
toelating van de Joden tot het burgerschap wordt
verlangd. Hij houdt een zeer korte redevoering, waarin
hij een toelichting geeft op de motie. Hierna krijgt de
oppositie tegen deze motie geen kans om haar mening
kenbaar te maken omdat zij door de overige
afgevaardigden het spreken wordt belet. Een amendement
op deze motie maakt duidelijk dat het afleggen van de
eed tevens een verwerping inhield van de voorgaande
Joodse privileges, mn. dat de Joodse gemeenschappen
volgens hun eigen gewoonten bestuurd konden worden door
hun eigen leden. De wet eist dat Joden zich als
individuen beschouwden net zoals iedereen in Frankrijk'.
De tweede site is een encyclopedisch artikel over de
Joden in Nederland.
De derde site geeft slechts de titels van vier cursussen
en de vierde site levert de volgende tekst op:
Sociaal: de individuele rechten van de burger en de
gelijkheid van de mens werd gegarandeerd door de
Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger.
Religieuze minderheden, zoals de protestanten en de
joden kregen burgerrechten, terwijl de slavernij, de
willekeurige hechtenis en de beruchte lettres de cachet
werden afgeschaft.
Je kunt het een brugklas leerling moeilijk kwalijk nemen
dat hij hier af haakt.
Dit voorbeeld maakt wat mij betreft duidelijk hoe
belangrijk het is dat docenten zich bewust zijn van de
draagwijdte van een opdracht en dat zij er goed aan doen
om eerst zelf op internet naar informatie te zoeken. Ook
wordt duidelijk hoe wenselijk het is leerlingen
informatievaardigheden aan te leren.
Websites
Columns
Columns
Copyright: Albert van der Kaap