Artikelen      Histoforum      Lesmateriaal      Community      Vaklokaal 

Columns

In de rubriek columns verschijnt op ongeregelde tijden een column over didactische of historische zaken.

Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org      

Realistische opdrachten

Hoe vaak eindigen onderzoeksopdrachten niet in een traditioneel schriftelijk verslag, dat alleen door de docent wordt gelezen en vervolgens, in het gunstigste geval, ergens onder in een la verdwijnt?

Dergelijke opdrachten zijn voor veel leerlingen niet erg motiverend. Maar het kan anders. Een voorbeeld.
Voor het vak KCV heb ik mijn leerlingen een programmaboekje laten maken voor ene klassiek toneelstuk. Het ene jaar was dat de Lysistrata, het andere jaar de Antigone. Op die manier werd de opdracht al een stuk realistischer en, naar ik meen, ook motiverender. Maar het blijft een product dat net als andere producten geen groter publiek krijgt dan de docent klassieke talen.

Ook al zijn deze toneelstukken ruim meer dan tweeduizend jaar oud, toch worden ze nog met enige regelmaat in de grotere plaatsen in ons land opgevoerd. Voorstellingen die meestal ruim van te voren gepland zijn en dus ook bekend kunnen zijn in school. Zou het geen aardig idee zijn als leerlingen voor zo'n voorstelling een programmaboekje boekje zouden maken dat ook daadwerkelijk gebruikt wordt in het theater. Zeker, het kost de nodige voorbereiding. Je moet als docent (of leerling) naar het theater en de directeur of een andere medewerker zien te overtuigen van het nut van zo'n opdracht. Je moet voor de productie van het programmaboekje geld zien te krijgen en je moet de productie van het boekje regelen. Maar als dat allemaal lukt heb je ook een opdracht waaraan leerlingen met grote toewijding zullen werken. En het spreekt vanzelf dat de kwaliteit van het eindproduct geweldig zal zijn, want welke leerling wil er nu afgaan voor een groot publiek?

En om het helemaal af te maken zou een van de leerlingen (of misschien wel een groepje) wel een lezing kunnen houden voorafgaand aan de voorstelling. Een mooie extra service van de schouwburg. En ja, als je dan toch een lezing geeft, kun je die natuurlijk ondersteunen met een power-point presentatie of een website.

En wat te denken van een klassieke avond met muziek stukken gebaseerd op thema's uit de klassieke oudheid, ondersteund met een powerpoint presentatie of een toelichting per muziekstuk of misschien wat korte gedichten met klassieke thema's.
Ach, als u uw fantasie de vrije loop laat dan bedenkt u zelf vast nog veel meer mogelijkheden. Als u ze mij laat weten, zal ik ze graag vermelden op Histoforum.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 Columns


Copyright:  Albert van der Kaap