Artikelen Histoforum Lesmateriaal Community Vaklokaal
ColumnsIn de rubriek columns verschijnt op ongeregelde tijden een column over didactische of historische zaken. |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
Realistische
opdrachten
Hoe vaak eindigen onderzoeksopdrachten niet in een
traditioneel schriftelijk verslag, dat alleen door de
docent wordt gelezen en vervolgens, in het gunstigste
geval, ergens onder in een la verdwijnt?
Dergelijke opdrachten zijn voor veel leerlingen niet erg
motiverend. Maar het kan anders. Een voorbeeld.
Voor het vak KCV heb ik mijn leerlingen een
programmaboekje laten maken voor ene klassiek
toneelstuk. Het ene jaar was dat de Lysistrata, het
andere jaar de Antigone. Op die manier werd de opdracht
al een stuk realistischer en, naar ik meen, ook
motiverender. Maar het blijft een product dat net als
andere producten geen groter publiek krijgt dan de
docent klassieke talen.
Ook al zijn deze toneelstukken ruim meer dan tweeduizend
jaar oud, toch worden ze nog met enige regelmaat in de
grotere plaatsen in ons land opgevoerd. Voorstellingen
die meestal ruim van te voren gepland zijn en dus ook
bekend kunnen zijn in school. Zou het geen aardig idee
zijn als leerlingen voor zo'n voorstelling een
programmaboekje boekje zouden maken dat ook
daadwerkelijk gebruikt wordt in het theater. Zeker, het
kost de nodige voorbereiding. Je moet als docent (of
leerling) naar het theater en de directeur of een andere
medewerker zien te overtuigen van het nut van zo'n
opdracht. Je moet voor de productie van het
programmaboekje geld zien te krijgen en je moet de
productie van het boekje regelen. Maar als dat allemaal
lukt heb je ook een opdracht waaraan leerlingen met
grote toewijding zullen werken. En het spreekt vanzelf
dat de kwaliteit van het eindproduct geweldig zal zijn,
want welke leerling wil er nu afgaan voor een groot
publiek?
En om het helemaal af te maken zou een van de leerlingen
(of misschien wel een groepje) wel een lezing kunnen
houden voorafgaand aan de voorstelling. Een mooie extra
service van de schouwburg. En ja, als je dan toch een
lezing geeft, kun je die natuurlijk ondersteunen met een
power-point presentatie of een website.
En wat te denken van een klassieke avond met muziek
stukken gebaseerd op thema's uit de klassieke oudheid,
ondersteund met een powerpoint presentatie of een
toelichting per muziekstuk of misschien wat korte
gedichten met klassieke thema's.
Ach, als u uw fantasie de vrije loop laat dan bedenkt u
zelf vast nog veel meer mogelijkheden. Als u ze mij laat
weten, zal ik ze graag vermelden op Histoforum.
Columns
Columns
Copyright: Albert van der Kaap