Artikelen Histoforum Lesmateriaal Community Vaklokaal
ColumnsIn de rubriek columns verschijnt op ongeregelde tijden een column over didactische of historische zaken. |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
Hoe moeilijk kan/mag een opdracht zijn?
Op een Australische website kwam ik de volgende intrigerende zinsnede tegen:
"Indigenous Australians are advised that the HTAV
website may include images or names of people now
deceased.''
Een aardige zin voor een korte opdracht over
informatievaardigheden, was mijn eerste gedachte: Waarom
is deze waarschuwing vermeld op de website?
Naar mijn idee een niet al te moeilijke opdracht, zeker
als je deze nog wat toelicht, bijvoorbeeld als volgt:
Doe het zo:
-
Bedenk eerst zelf een mogelijke verklaring in de vorm van een hypothese
-
Ga vervolgens op internet op zoek naar informatie die je hypothese ondersteunt of tegenspreekt
-
Geef tenslotte, uiteraard met argumenten, antwoord op de vraag of je hypothese wordt ondersteund of niet
Noot
Het gaat er in deze opdracht niet om of je hypothese
juist was of niet. Belangrijk is alleen of je een met
argumenten onderbouwd antwoord hebt gegeven.
Lastiger dan gedacht
Toch bleek de opdracht, toen ik hem zelf probeerde te
maken, aanmerkelijk lastiger te zijn dan gedacht.
Waarom? Om te beginnen valt het nog niet mee om, zelfs
al typ je de goede trefwoorden in, websites te vinden
waarop het/een antwoord staat. In ieder geval kost het
zoeken veel tijd en dat bracht me meteen op de vraag,
wat eigenlijk het doel was van de opdracht? Ligt de
nadruk (1) op het leren zoeken van informatie, op het
formuleren van een hypothese (2) of vooral op het met
argumenten onderbouwen van een antwoord (3)?
In het eerste geval is er niets op tegen om de
leerlingen eens flink te laten zoeken. Wel is het
dan van belang om je af te vragen of de leerlingen
weten hoe zij binnen webpagina's moeten zoeken. En dan
bedoel ik niet alleen of zij weten hoe dat technisch
moet (via bewerken en zoeken in het menu). Van meer
belang is of zij in staat zijn uit een artikel dat
(mogelijk) over een ander onderwerp gaat dan waarop de
vraag betrekking heeft toch relevante informatie te verzamelen. De benodigde informatie zit soms diep
verstopt in een website.
Maar als je doel vooral is om leerlingen een
beargumenteerd antwoord te laten geven op de
geformuleerde hypothese is het handiger om zelf een
selectie van websites te maken waarop het
antwoord/verschillende antwoorden te vinden is/zijn:
Bij deze selectie moet je je vervolgens de vraag stellen
of de leerlingen het Engels, de taal waarin de bronnen
zijn geschreven, voldoende machtig zijn om de informatie
te kunnen lezen en begrijpen.
Als dit niet het geval is is het handiger om de
leerlingen bronnen in het Nederlands voor te schotelen.
Probleem bij deze opdracht was echter dat ik slechts één
website heb kunnen vinden met een antwoord. Maar
misschien ligt dat aan het feit dat ik niet goed gezocht
heb of niet goed genoeg kan zoeken.
Columns
Columns
Copyright: Albert van der Kaap 2013