Artikelen      Histoforum      Lesmateriaal      Community      Vaklokaal 

Columns

In de rubriek columns verschijnt op ongeregelde tijden een column over didactische of historische zaken.

Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org      

Hoe moeilijk kan/mag een opdracht zijn?

Op een Australische website kwam ik de volgende intrigerende zinsnede tegen:

"Indigenous Australians are advised that the HTAV website may include images or names of people now deceased.''

Een aardige zin voor een korte opdracht over informatievaardigheden, was mijn eerste gedachte: Waarom is deze waarschuwing vermeld op de website? Naar mijn idee een niet al te moeilijke opdracht, zeker als je deze nog wat toelicht, bijvoorbeeld als volgt:

Doe het zo:

  • Bedenk eerst zelf een mogelijke verklaring in de vorm van een hypothese

  • Ga vervolgens op internet op zoek naar informatie die je hypothese ondersteunt of tegenspreekt

  • Geef tenslotte, uiteraard met argumenten, antwoord op de vraag of je hypothese wordt ondersteund of niet

Noot

Het gaat er in deze opdracht niet om of je hypothese juist was of niet. Belangrijk is alleen of je een met argumenten onderbouwd antwoord hebt gegeven.

Lastiger dan gedacht
Toch bleek de opdracht, toen ik hem zelf probeerde te maken, aanmerkelijk lastiger te zijn dan gedacht. Waarom? Om te beginnen valt het nog niet mee om, zelfs al typ je de goede trefwoorden in, websites te vinden waarop het/een antwoord staat. In ieder geval kost het zoeken veel tijd en dat bracht me meteen op de vraag, wat eigenlijk het doel was van de opdracht? Ligt de nadruk (1) op het leren zoeken van informatie, op het formuleren van een hypothese (2) of vooral op het met argumenten onderbouwen van een antwoord (3)?

In het eerste geval is er niets op tegen om de leerlingen eens flink te laten zoeken. Wel is het dan van belang om je af te vragen of de leerlingen weten hoe zij binnen webpagina's moeten zoeken. En dan bedoel ik niet alleen of zij weten hoe dat technisch moet (via bewerken en zoeken in het menu). Van meer belang is of zij in staat zijn uit een artikel dat (mogelijk) over een ander onderwerp gaat dan waarop de vraag betrekking heeft toch relevante informatie te verzamelen. De benodigde informatie zit soms diep verstopt in een website.

Maar als je doel vooral is om leerlingen een beargumenteerd antwoord te laten geven op de geformuleerde hypothese is het handiger om zelf een selectie van websites te maken waarop het antwoord/verschillende antwoorden te vinden is/zijn:

Bij deze selectie moet je je vervolgens de vraag stellen of de leerlingen het Engels, de taal waarin de bronnen zijn geschreven, voldoende machtig zijn om de informatie te kunnen lezen en begrijpen.
Als dit niet het geval is is het handiger om de leerlingen bronnen in het Nederlands voor te schotelen. Probleem bij deze opdracht was echter dat ik slechts één website heb kunnen vinden met een antwoord. Maar misschien ligt dat aan het feit dat ik niet goed gezocht heb of niet goed genoeg kan zoeken.

 

 

 

 

 

 

 


 Columns


Copyright:  Albert van der Kaap 2013