Recensies van boeken over de geschiedenis van China.

Geschiedenis van China

In de loop der jaren schreef Jef Abbeel een groot aantal recensies van boeken over de geschiedenis van China. Op deze pagina vindt u een overzicht.

Essays over de geschiedenis van China

Dit prachtig ogende boek is een bundel essays van deskundigen op het gebied van de Chinese beschaving tijdens de keizertijd, d.w.z. van de 3° e. v.C. tot 1912. Het bestaat uit drie delen: I) De Chinese wereld: geografie, geschiedenis, landschap, rol van keizer en bureaucratie, etnische groepen, talen.

II) Geloof en filosofie: confucianisme, taoïsme, boeddhisme, volksgeloof.

III) Prestaties op het terrein van geneeskunde, technologie, kunst, boekdrukkunst, ambachten.

De bijlagen gaan summier over taal en uitspraak en bevatten een tabel van de dynastieën, een literatuurlijst en register. Het boek valt op door zijn verstaanbare taal, mooie en overzichtelijke vormgeving, vele en schitterende kleurenfoto’s, landkaarten, tabellen e.a. didactisch materiaal. De lezer krijgt een enorme hoeveelheid aan onderwerpen en feitenkennis. Via het register kun je ze ook snel terugvinden. Maar het mist grondigheid, degelijkheid, kritische zin en zegt bijna geen woord over de 20e eeuw. Westerlingen zoals Willem van Rubroek, Franciscus Xaverius, Matteo Ricci, Ferdinand Verbiest, George MacCartney, die China verkenden tussen de 13e en 18e eeuw, staan er niet in. Zheng He, de grote ontdekkingsreiziger rond 1421, krijgt vier regeltjes en je leest geen woord over de resultaten of over de redenen waarom de tochten stopten. Over de Tibetanen worden we niet wijzer en bij de moslims moeten we zelf aanvullen met hoeveel ze zijn en of ze een rol spelen. Het is dus een schitterend, vulgariserend en betaalbaar kijk- en leesboek, voor een ruim publiek, dat niet al te diep wil ingaan op de feiten.

Referentie

Edward Shaughnesy e.a., China. Uitgeverij Librero, Kerkdriel, 2005. 253 p. ; foto’s, tab., lit. , reg. ISBN 90 – 5765 – 557 – 2; € 10.

Jef Abbeel, maart – april  2005